Mijn vloerverwarmingspomp draait mee met die van de gasketel. Maar ze draait dus enkel als de ketelbrander in werking is en een paar minuten nadien, gezien de nalooptijd van de pomp die binnenin de ketel zit. Continu draaien heeft geen zin en zeker al niet in de zomer, als de ketel af staat. Wat ik wel doe, is mijn pomp in de zomer dagelijks gedurende één minuut laten draaien, om te voorkomen dat ze vast komt te zitten. Dat wordt gestuurd vanaf mijn domotica.
Ik begrijp niet dat de pomp lawaai maakt. Maar ik ken jullie systeem ook niet. Maar als je zegt dat er nog meer lawaai is als er sanitair warm water gevraagd wordt, dan denk ik dat jullie pomp dan aanzuigt in een geïsoleerd stuk leiding stroomafwaarts van een gesloten klep. Ik denk dat het probleem van het lawaai dan ook daar zit : de pomp zit dikwijls te draaien bij debiet nul vanwege gesloten kleppen, ofwel omwille van sanitaire vraag, ofwel omdat thermostaat zegt dat het warm genoeg is in huis.
Bij mij is het vloerverwarmingssysteem een apart circuit met de pomp die voor circulatie zorgt. Als de temperatuur in het circuit te laag wordt, dan wordt er wat (warm) water uit het ketelcircuit genomen en bijgemengd in het vloerverwarmingscircuit en gaat er uiteraard wat (kouder) water terug naar het ketelcircuit. Maar zelfs met die bijmengklep dicht is er altijd een goed debiet doorheen mijn pomp, want het circuit circuleert apart van het ketelcircuit. De enige kleppen in het vloerverwarmingssysteem zijn de kraantjes die de verdeling van het totale debiet over de verschillende subcircuits (keuken, bureau, living, hall, enz.) regelen. Maar daarvan staan er dus vele volledig open, en bv. die voor het bureau staat een eindje dicht want anders vind ik het hier te warm.