Inbreuken na voorlopige oplevering
Op 12 augustus tekende ik een bouwovereenkomst met lastenboek bij een sleutel-op-de-deurbedrijf. Aanvang bouw binnen 30 dagen. Bouwtermijn 180 dagen. Ik had mijn eigendom verkocht en dus moest ik vaak aandringen, waarna mijn woning in Zoersel op 7 juli 2011 voorlopig werd opgeleverd. De keuken en de CV waren nog niet klaar. ik was aanvankelijk heel tevreden over dit bouwbedrijf, hoewel het gehele prachtig begroeide perceel werd gerooid, terwijl ik duidelijk had aangegeven om zo veel mogelijk bomen te sparen en alleen te rooien wat nodig was voor de bouw. Er is wat groen teruggeplaatst, maar dat is niet in verhouding tot wat het eerst was. In de voorlopige oplevering werd aangegeven welke inbreuken nog moesten worden hersteld en binnen welke tijd. Dit kwam maar niet op gang. Ik heb vaak moeten aandringen. Bij de oplevering was er een vlek in het plafond in de living, die paste bij een lek. Het veluxraam op zolder had inderdaad gelekt.
1. Door het rooien van de mooie gewassen herkende ik het perceel niet meer terug. Ik heb nog actie ondernomen om het te verkopen, maar ik vond nergens dergelijk perceel in de omgeving voor dezelfde prijs. Wat kan ik doen nu het mooie perceel volledig is beschadigd in opdracht van het bouwbedrijf?
2. De bouw is te laat opgeleverd. Er is een boeteclausule van 30 euro per kalenderdag in de overeenkomst opgenomen. Hoe kan ik die vorderen? Hoe kan ik het aantal onwerkbare dagen achterhalen?
3. Bij het vorderen van de tijd begon het plafond te zakken. Dit is het gevolg van doorbuigen van een metalen poutrel, profiel. Deze blijkt te licht te zijn HEB180 in plaats van minimaal HEB 240! Wat kan ik hiertegen doen?
4. In het lastenboek en in de overeenkomst is vermeld: CV-installatie met convector radiatoren overal 26 graden bij -10 graden vorst. Ik betaalde hiervoor een meerprijs. In mijn bureel kan ik slechts 18 graden verkrijgen met de CV-ketel op de hoogte temperatuur 75 graden. Uit berekening blijkt dat zowel de CV-ketel als de radiatoren te weinig capaciteit hebben. Nu wil het bouwbedrijf mij nog een keer een meerprijs aanrekenen als de radiatoren en de ketel moeten worden vervangen. Wat kan ik hiertegen doen.
5. ik bestelde sloten op de binnendeuren. Nu blijken dit allemaal dezelfde sloten te zijn met dezelfde sleutel. Dan had ik de sloten best achterwege kunnen laten. Sloten hebben zo geen zin en geen functie. Volgens het bouwbedrijf is dit normaal en gebruikelijk. Is alle binnendeuren hetzelfde slot en dezelfde sleutel gebruikelijk?
6. In de overeenkomst werd vastgelegd op advies van de architect, dat op de schuifpuien in de living en de keuken cilindersloten werden geplaatst. Er werd een meerprijs aangerekend. De sloten zijn niet geplaatst en het bouwbedrijf wil dit doen mits ik een meerprijs betaal. Hoe kan ik de plaatsing vorderen?
7. In de voorgevel zijn op een ruwe manier gaten geboord voor doorvoer van elektriciteitskabels voor buitenverlichting. Door de gaten kan een afvoer van een lavabo. Esthetisch gezien niet acceptabel. Hoe kan ik herstel vorderen?
8. Ik heb alle schijven binnen 10 dagen na factuurdatum betaald, alleen de afrekening van 12.092,87 euro betreffende meerwerken heb ik ingehouden. Ik ben in gebreke gesteld en het bouwbedrijf verwacht intrest en schadevergoeding wegens laattijdige betaling. Is dit gerechtvaardigd?
9. Er waren nog meer inbreuken, welke inmiddels zijn hersteld. Ik ben invalide. Het bouwbedrijf verwacht dat ik er ben op tij en ontij als het bouwbedrijf dit past, geen rekening houdend met mijn fysieke beperkingen. Wat kan ik hiertegen doen? Kan een bouwbedrijf dit vorderen? Kan ik hiervoor een schadevergoeding claimen?
Het is behoorlijk veel, terwijl ik tot voor kort nog veel vertrouwen had in dit bouwbedrijf. Na een brief van 16 maart 2012, vier dagen later verzonden (!), waarin ik in gebreke word gesteld voor laattijdige betaling, is mijn vertrouwen behoorlijk geschonden. Ik betreur dit ten zeerste. Wat adviseert u mij?