3

architect bij renovatie ?

Ashes
Ashes
#Ontwerp · 13 jaren geleden

Hoi,

wij zijn een jong koppel dat een goedonderhouden woning hebben gekocht van rond de jaren 50.

Wij plannen een gefaseerde renovatie bestaande uit: nieuw dakbedekking, afwerking zolder, nieuwe badkamer, nieuwe verwarming (leidingen, radiators, condensatieketel, etc.) en als allerlaatste stap ook een nieuwe uitbouw met daarin een keuken.

Aangezien we zelf geen ervaring hebben met renovatie of bouw en initieel ook niet echt over veel kennis beschikten (al groeit deze door eigen opzoekingswerk wel met de dag), hebben we een architect onder de arm genomen die ons een voorontwerp had uitgetekend.

Al bij al hebben we een goed gevoel bij deze architect maar we twijfelen serieus over de kostprijs.

70 euro/u (excl BTW) met een plafond van 12% op de aannemerskosten (incl. materiaal).
Dit is echter nog excl. opmeting van de bestaande woning, excl. opstellen bouwaanvraagdossier, etc.

Dat is erg veel geld voor uiteindelijk geen toegevoegde waarde.

Misschien onderschatten we de rol van een architect en wat er allemaal bij komt kijken.
Wel weten we dat we niet graag bij de gedupeerden horen die door een malafide aannemer opgelicht worden. Die kans lijkt ons via een architect kleiner. Terecht?

We zijn een erg prijsbewust koppel en dan verschiet je wel hoe stevig iemand als een architect doorrekent.
Vrienden van ons werken met een tekenaar. Ik veronderstel dat die geen opvolging doet, maar het scheelt wel behoorlijk in prijs blijkbaar.

Nogmaals, het gaat om renovatie.

Alle reacties

0
Ashes
Ashes
0 2
13 jaren geleden

Overigens, de reden waarom we in regie werken is omdat we eventueel ook dingen zelf zouden doen. (afwerking, elektriciteit vernieuwen, ...)

Eigenlijk alleen om op de kosten te besparen want we zijn eigenlijk een drukbezet koppel met niet veel kennis (nog niet) maar wel goede wil en gezond verstand.

Maar nu ik erover nadenk, rijmt dit wel met het feit dat we voor alle overige werk een architect een dikke percent laat nemen... ?

Zijn we dan niet beter af met de coördinerende rol op ons te nemen en voor de rest alles te laten doen door aannemers?
Lijkt me, fysiek althans, een stuk minder uitputtend.

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dag jongelui,

In de eerste plaats moet je natuurlijk overtuigd zijn van de meerwaarde van je architect . Als zijn rol er enkel in bestaat de werken te coördineren kan je je inderdaad afvragen of je überhaupt wel een architect nodig hebt en misschien niet beter met een projectcoördinator in zee gaat. Deze gaat natuurlijk ook niet gratis werken.

Echter indien er een vormelijke/creatieve/vergunnings component aan je renovatie vastzit heeft de (juiste) architect hier zonder meer een meerwaarde.  Liefst wel iemand met enkele jaren ervaring en diverse renovaties op zijn actief. Vraag ze op en ga eens spreken met enkele van deze referenties, het zal je ook dadelijk een beeld geven van zijn aanpak, kwaliteiten, zwakke punten…..

Bovendien mag je een renovatie niet onderschatten, steevast zorgt deze voor de nodige verrassingen die je liever niet zag komen maar wel om technische en financiële oplossingen vragen. Best heb je hier dan ook iemand die met de nodige bagage de juiste oplossing kan aanreiken.

Het tarief dan, 70 euro per uur zelfs excl. BTW lijkt me niet echt overdreven, zeker niet voor de creatieve component van het werk. De vraag is natuurlijk of het eerder administratieve/controlerende luik van de job ook 70 euro moet kosten, misschien kan je voor deze uren een iets gunstiger tarief bedingen (55 à 60 euro). Het idee van een plafond kan ik ook helemaal ondersteunen maar dan niet een in de vorm van een procent op de aannemingsprijs en materialen. Ik ben namelijk van mening dat het je architect geen enkele inspanning meer kost of je nu “plastieken” of “gouden” kranen plaatst. Hij/zij moet m.a.w. niet meer verdienen omdat je kwalitatievere/duurdere materialen wenst te gebruiken of omdat je aannemer meer vraagt dan een andere. Misschien maak je beter afspraken in het minimum en maximum aantal uren dat hij gaat presteren en waarom zelfs niet met een component van bonus in het geval hij erin slaagt het totale project binnen een bepaald budget en/of timing te doen landen. Een beslagen architect met relevante ervaringen in renovatie is best in staat deze min. – max. vork perfect in te schatten.

Maar bovenal moet het “klikken” met je architect en moet je in hem de passie ontdekken om gedreven door enthousiasme samen met jullie het project tot een goed einde te brengen!

Succes,

Bert

Ps: heeft een druk bezet koppel met weinig kennis van zaken de tijd om zelf bv elektriciteit te doen ??

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag