Schuin zolder dak isoleren met beperkte ruimte

4

Schuin zolder dak isoleren met beperkte ruimte

Roel
Roel
#Isolatie · 12 jaren geleden
Beste, Ik wil mijn zolderdak isoleren tussen de balken, maar deze zijn slechts zo'n 7 cm dik. Dat lijkt mij wat weinig om een slaapkmer te maken. Om er nog redelijk te kunnen lopen en ivm met een deur, kan ik het dak niet meer dan 7 cm extra dikte geven. Ofwel, wat geeft het betse resultaat als ik slechst 7+7 centimeter ruimte heb, waarin alle materialen (isolatie, folie, latten en gipsplaten) geplaatst moeten worden? Groet, Roel

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
12 jaren geleden

Dag Roel,

Ik ga ervan uit dat die 7 cm het maximum is dat je kan isoleren. Dat is beperkt, dus dan zal de lambda-waarde van het isolatiemateriaal de doorslag geven.

De lambda-waarde geeft aan hoe goed een materiaal de warmte geleidt. Hoe lager dat getal, hoe slechter het geleidt en hoe beter het dus isoleert.

PUR-platen scoren op dat gebied - alle andere eigenschappen, voor-en nadelen buiten beschouwing gelaten - beter dan minerale wol, dat vaak voor deze toepassingen wordt gehanteerd.

Maar ik weet niet of er PUR-platen zijn die je (netjes en aansluitend) tussen de kepers kan plaatsen. Deze worden meestal op de dakconstructie geplaatst, wat hier jammer zou zijn aangezien de beperkte opbouwhoogte. Aan de andere kant zijn er denk ik wel PUR-platen  die aan één kant zijn afgewerkt met een gipsplaat... Misschien is in dat laatste geval een combinatie wol-PUR-plaat mogelijk. Wel opletten dat achteraan die platen geen dampscherm zit dan!

Samengevat: geen sluitend antwoord op jouw vraag, maar misschien wel een paar denkpistes erbij waar andere forumleden op kunnen inpikken? 

0
Roel
Roel
0 1 Verbouwer
12 jaren geleden

Beste Stijn,

Dank voor je reactie, ik loop inderdaad al een tijdje te denken over de slimste oplossing.

Het beste dat ik kon bedenken en vinden op internet tot op heden is: 6 cm minerale wol (zit er al voor een groot deel) tussen de balken, dan een dampremmende folie, daarna houten latten (5 cm) en vervolgens gipsplaten (1,2 cm).

Eventueel:

- aanvullen met minerale wol tussen de houten latten onder de gipsplaten, maar of dat verstandig is ivm vocht betwijfel ik...?

- alternatief aanbrengen van harde pur-platen met een ingebouwd dampscherm en gipskartonlaag als afwerkingslaag (dikte?) bovenop de balken (en 6cm minerale wol). Hoe de minerale wol en hadere platen samenwerken...?

Isolatie technisch ken ik de consequenties van beide bovenstaande alternatieven helemaal niet en ik heb er echt te weinig verstand van om maar gewoon iets te doen.... misschien nog wat extra denkpistes voor de deskundigen...

Alvast bedankt voor alle adviezen!

Groet,

Roel

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
12 jaren geleden

Roel, als je zowel tussen als op de balken gaat isoleren: er mag nooit meer dan één dampscherm aanwezig zijn. De isolatie tussen de balken mag in dat geval niet voorzien zijn van zo'n alulaagje. Anders zet je het mogelijke vocht 'gevangen' tussen die twee dampschermen. Meer uitleg van andere forummembers over dat verschijnsel vind je hier.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Twijfel je aan je isolatie? Ontdek hoe je verouderde isolatie herkent, welke materialen en diktes ideaal zijn en hoe je de plaatsing slim aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag