aankoop bouwgrond
aankoop bouwgrond
Alle reacties
Dag Julie,
Afgezien van jouw persoonlijke voorkeur (ligging, vorm,..) is de draagkracht van de grond van belang.
De meerkost aan fundering bij "slechte" grond kan makkelijk oplopen tot 10.000ā¬. Het is eerder ongebruikelijk denk ik, maar je kan de eigenaar natuurlijk altijd vragen of je een sondering mag laten uitvoeren (400-500ā¬) of bij de buren navragen (Indien die er zijn en bovendien recent gebouwd hebben) vooraleer je definitief tot aankoop overgaat.
Groeten H.
Hey Julie,
In sommige punten wordt naar Vlaamse instanties verwezen, maar deze checklist kan zeker dienst doen!
Rode ridder,
Alvast bedankt voor je antwoord.
Is een bodemsondering ook nodig indien wij geen kelder zetten?
Zoja, kunnen wij vragen aan de verkoper om als voorwaarde de koop af te sluiten hij dit eerst laat doen samen met het bodemattest?
Waar ligt het verschil tussen een sondering en een bodemattest?
Dag Julie,
geeft je informatie over de bodemkwaliteit. Zo ben je er zeker van dat je geen vervuilde grond koopt. In Vlaanderen is dit verplicht als je een grond koopt en is de OVAM hier de bevoegde instantie voor. Ik weet niet precies hoe dat in Walloniƫ zit.
er wordt onderzocht hoe draagkrachtig de grond is. Dan kan de architect de fundering hier op afstemmen. Niet verplicht, maar zeker geen overbodige luxe!!! Overleg met je (toekomstige) architect.
Ik weet dat je in Vlaanderen in het contract het bodemattest als opschortende voorwaarde kan opnemen. Dat wil zeggen: als de grond niet ok blijkt te zijn, kan je van de aankoop afzien. Hoe je dat regelt voor de sondering, heb ik geen idee van. De verkoper heeft een notaris, ik raad je aan zelf ook ƩƩntje onder de arm te nemen. Hij zal jou hierover en de hele aankoop kunnen adviseren.
Veel succes!
Dag Julie,
Ik weet dat je in Vlaanderen in het contract het bodemattest als opschortende voorwaarde kan opnemen. Dat wil zeggen: als de grond niet ok blijkt te zijn, kan je van de aankoop afzien. Hoe je dat regelt voor de sondering, heb ik geen idee van.
In een verkoopsakte kan je bij wijze van spreken "om het even wat" laten opnemen en dus ook een opschortende voorwaarde dat de grond een minimum aan draagkracht moet hebben. De vraag is enkel, hoeveel eigenaars ga je vinden die met een dergelijke clausule akkoord gaan?
Zij kan dit natuurlijk altijd voorstellen, je weet maar nooit. Een meer realistische benadering, denk ik, is de verkoper toestemming vragen om een onvoorwaardelijke sondering op zijn grond te laten uitvoeren.
Veel succes ermee.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine āMijn Renovatieā vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine āMijn Nieuwbouwā.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Geluidsoverlast door verbouwingen bij de buren? Dit zegt de wet
Veroorzaken de verbouwingswerken van je buren overlast? Of is er andere geluidshinder? Advocaat Armin Wintein legt uit wat je kan doen.
Lees meer
De registratierechten zakken in 2025 naar 2% voor de eerste woning
De registratierechten voor de eerste woning zakken in 2025 naar 2%. Ontdek alles over de nieuwe regeling en hoe dit jou kan helpen bij je aankoop.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen