3

Wat bij verkoop van de huurwoning?

Patser
Patser
#Ontwerp · 12 jaren geleden

Geachte,

Er werd mij enkel mondeling medegedeeld door huidige eigenaar, dat de huurwoonst verkocht is en de akte op 20/1/2013 zou verleden worden.

Wat na verkoop ?

1) Ik huur sinds 01/03/2000, loopt mijn oude contract (3-6-9) gewoon verder?

2) Indien nieuwe eigenaar een nieuw huurcontract opstelt, moet ik hiermee akkoord gaan? Zo nee, welke is de opzegperiode door de verhuurder (nieuwe eigenaar) en de huurder (ikzelf) ?

3) Eerder, oktober 2010, meldde ik reeds verschillende gebreken aan de eigenaar. Dit bleef echter zonder gevolg. Moet ik dit nogmaals herinneren, voor de woning van eigenaar veranderd?  

4) Indien ik voor 01.01.2013 mijn huidige huurcontract opzeg, kan ik de woning dan op 01.04.2013 verlaten zonder een overeenkomst te tekenen met de nieuwe eigenaar?

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groeten,

Patser.

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
12 jaren geleden

Dag Patser,

Jouw huidige overeenkomst loopt gewoon verder bij verkoop. Als opzegtermijn huurder en verhuurder, huurvoorwaarden, enz,.. geldt datgene wat in je huidige oveeenkomst staat. Verkoop op zich verandert daar niets aan, wat natuurlijk niet wegneemt dat de nieuwe eigenaar bijvoorbeeld de woning zelf kan betrekken volgens de opzegtermijn in de overeenkomst.

Wat je best doet is contact met hem/haar opnemen over zijn/haar intenties.

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
12 jaren geleden

Geachte Heer,

1) het antwoord op deze vraag is iets genuanceerder dan eerder gesteld op dit forum:

Bepalend is of de huurovereenkomst vóór de verkoop een vaste datum had.

Een authentieke huurovereenkomst – dat wil zeggen: een huurovereenkomst opgesteld door een notaris – heeft altijd een vaste datum. Een gewone geschreven huurovereenkomst, die tot stand is gekomen zonder bemiddeling van een notaris, heeft een vaste datum vanaf:

Geregistreerde huurovereenkomsten hebben dus altijd een vaste datum en bieden dan ook een betere bescherming. Een mondelinge huurovereenkomst heeft nooit een vaste datum.

A.

Indien de huurovereenkomst een vaste datum heeft vóór de verkoop krijgt de nieuwe eigenaar bij het verlijden van de akte dezelfde rechten en verplichtingen als de vorige verhuurder. Dat betekent dat hij het contract op exact dezelfde wijze zal moeten naleven en dat de huurder hiervan geen nadeel zal ondervinden.

B.

Indien de huurovereenkomst geen vaste datum heeft vóór de verkoop dan gelden de volgende regels:

De koper hoeft het einde van de driejarige periode niet af te wachten om de huur op te zeggen. De koper moet wel de opzegging binnen de drie maanden na het verlijden van de akte aan de huurder bekendmaken. Na deze termijn verliest de koper dit voordeel en dient hij het contract zoals de oorspronkelijke verhuurder na te leven.

2) Een nieuwe huurovereenkomst is in principe dus niet van toepassing zolang de oude (zie hierboven) kan blijven voortbestaan. U bent nooit verplicht een overeenkomst te tekenen waarmee u zich niet kan verzoenen.

3) U kan best de nieuwe eigenaar hiervan opnieuw in kennis stellen met uitdrukkelijke vermelding naar de brief die reeds eerder werd verzonden.

Mvg,

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag