4

Tussenvloer isolatie en ventilatie

JeffreyV
JeffreyV
#Isolatie · 12 jaren geleden

Beste,

Ik heb onlangs een huis in casco gekocht waarin ik graag meer isolatie wil voorzien tussen de verdiepingen. Op het moment liggen er betonplaten waarop nu enkel nog leidingen lopen. Hierop zou ik graag een isolatielaag voorzien om het geluid zoveel mogelijk te dempen. Kan iemand mij zeggen welke de beste methoden/materialen zijn om zo'n laag te voorzien? Ik ben hiernaast ook van plan om gewoon vloerisolatie te leggen waarop uiteindelijk nog chape wordt voorzien om het geheel af te werken. Mocht iemand mij nog wijzen naar goede materialen voor gewone vloerisolatie zou ook fijn zijn?

Hiernaast heb ik ook een vraag in verband met mijn Classe C+ ventilatie systeem. Gezien er in dit systeem koude lucht binnen gehaald worden via de spleten wil ik dit proberen te reduceren tot een minimum, zonder naar klasse D te gaan. Zo had ik gelezen dat je sensor-ventilatoren kunt gebruiken om enkel warme lucht uit het huis te halen zodra het systeem of sensor die nodig vindt. Is dit een efficiente alternatief? Zijn er eventueel andere opties die ik kan bekijken?

Alvast bedankt

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
12 jaren geleden

Dag Jeffrey,

Over de akoestische kwestie ga ik me niet uitspreken, daar ken ik te weinig van

Een C-systeem haalt geen lucht binnen via spleten, maar wel via roosters boven de ramen in droge ruimten. Die + duidt erop dat dit vraaggestuurde ventilatie is. In tegenstelling tot een 'gewoon' C-systeem zijn afvoeren bij een + voorzien van sensoren die inderdaad niet gaan afzuigen als ze dat niet nodig vinden. In die zin is de toevoer van 'koude' lucht dus al gereduceerd.

Voor alle zekerheid: je zegt dat je een casco woning hebt gekocht. Ik neem dus aan dat de ramen er al inzitten. Zijn deze met toevoerroosters? Want dit heeft natuurlijk een impact op je keuze voor C of D.

0
JeffreyV
JeffreyV
0 1 Bouwer
12 jaren geleden

Dag Stijn,

Ik heb mijzelf inderdaad niet zo goed uitgedrukt wanneer ik het woord "spleten" gebruikte maar ik bedoelde inderdaad de ventilatieroosters (ze hebben het merk Renson genomen). Dit betekent weliswaar dat ik enkel in klasse C, of het nu gewoon C, C+ of C+EVO is, moet gaan zoeken naar een eventuele optimalisatie rekening houdend met het kosten/baten plaatje. Persoonlijk sta ik sowieso niet echt te springen voor een klasse D ventilatie aangezien ik o.a. graag frisse lucht heb en daarom vaak het raam openzet.

Na uw bericht ben ik gaan zoeken naar ventilatoren met sensoren. Er blijkt ventilatoren te zijn die geactiveerd worden op de aanwezigheid binnen de kamer en/of de vochtigheidsgraad. Er zijn dus verschillende sensoren, één bv. die met beide parameters rekening houdt en anderen met één enkel en dit heb ik over het hoofd gezien. Ik neem aan dat deze sensoren in de ventilator zelf zitten en dus geen extra bekabeling nodig heeft, correct? Zo ja veronderstel ik dat ik op een latere datum nog altijd de ventilatoren zelf kan veranderen, afhankelijk van dewelke parameters ze nu op geactiveerd worden. Hiernaast zie ik niet meteen of mijn ventilatiesysteem op zich nog veel kan geoptimailiseerd worden...

Hierboven heb ik kort een type C+EVO vermeld maar dit is enkel beschikbaar via Renson als ik me niet vergis. Is dit een optie die ik kan overwegen, mocht ik de investering willen doen? Ik zie op de Renson's datasheet dat dit +-300€ bijkomend kost en de EPB score verder doet zakken. Ik twijfel echter dit veel effect zal hebben wanneer je weet dat nu enkel ventilatie is voorzien in slechts drie ruimtes in het huis: de berging, keuken en de badkamer. In deze klasse kan je namelijk ook optioneel andere kamers in het systeem toevoegen naast de klassieke natte ruimten.

Tenslotte hoop ik dat iemand mij nog in een richting kan duwen ivm mijn vragen over tussenvloer isolatie.

Alvast bedankt,

Jeffrey

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
12 jaren geleden

als je raamroosters hebt is een systeem d toch onmogelijk!!!!
Ik kan het wel overwegen in mijn huis van 1935 omdat er geen raamroosters aanwezig zijn, maar dan kom je overal met die buizen voor aanvoer en afvoer te zitten die op een jaar tijd kunnen evolueren naar een stofbuis en bakteriehaard, in iedere kamer een geruis te horen is in plaats van enkel als je badkamer en keuken verlaat... Plus de eenvoud van het onderhoud van een C beperkt zich tot stofvrij houden van ventilator en raamroosters.... Plus voor D moet je deuren wel ook aan de onderzijde luchtdicht afsluiten, een tochtlat is niet voldoende, bij een D-systeem moiet je alles aan goeie luchtdichtheid doen van je woning.
.
Renson is erg goei kwaliteit. Alles heeft zijn prijskaartje op de ventilatiemarkt...
En het PRINCIPE van ventilatie via C en via D is:  toevoer in de droge ruimtes en afvoer in natte ruimtes. Bij een D loopt die toevoer via buizen en niet via (regelbare) raamroosters zoals bij een C-systeem. En de afvoer bij D-systeem gaat weer via buizen naar de balansventilatie-unit die er de warmte uit recupereert voor die (slechte) lucht buiten te blazen. Terwijl de afvoer bij een C-systeem via ventilatoren in iedere natte ruimte geschiedt, dus heb je maar 2 of 3 zulke in je huis: MAAR JE LUCHT MOET VAN DROGE NAAR NATTE RUIMTES vrij KUNNEN CIRCULEREN VIA DEURROOSTERS OF VIA cm-dikke SPLETEN ONDER DE DEUREN EN DAT ZOWEL BIJ EEN C- ALS D-SYSTEEM
.
Nu het hoofdstuk vloerisolatie. Je vloerplaatchape ligt er al, een uitvullaag voor je leidingen nog niet. Dat laatste kan isolatiemortel zijn (mortel gemengd met EPSkorrels) of gewone egalisatiemortel. Op gelijkvloersniveau legt men daarboven dan eerst een bouwfolie voor eventueel opstijgend vocht niet in de isolatielaag erboven te krijgen. Je kan dan best gaan isoleren met Kingspan kooltherm vloerplaat omdat dit de beste isolatiewaarde heeft en dus voor dezelfde dikte meer isolatiewaarde R bekomen wordt. Erboven gaat weer een bouwfolie en dan de eventuele vloerverwarmingsbuizen en tenslotte kan met een vloermortel de vloer aangebracht. De rand rond de isolatie krijgt een speciale uitzettingsband. DAT IS DE NORMALE VLOEROPBOUW. Hoe je je vloer boven vloerverwarming aanbrengt hangt van dit vloersverwarmingsysteem af en verneem je best van de vloerverwarmingsleverancier.
Casco zeg je? Kijk of er al geen isolatie zit in vloer hee, want dat behoort ook bij ruwbouw in mijn ogen.
GELUISISOLATIE: iedere thermische isolatie isoleert ook akoestisch en omgekeerd. specifiek efficiënt voor akoestische isolatie is minerale wol maar dat is dan weer minder drukvast en de helft minder warmteisolerend en wordt vooral bij houten verdiepingsvloeren toegepast tusssen de balken maar akoestische isolatie op beton heb ik niet van gehoord en zal stukken minder geluidsproblemen geven dan een houten tussenvloer hee.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Twijfel je aan je isolatie? Ontdek hoe je verouderde isolatie herkent, welke materialen en diktes ideaal zijn en hoe je de plaatsing slim aanpakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag