3

Ventilator op WC

Oscar
Oscar
#Badkamer · 13 jaren geleden
Hallo, Ik wil graag een ventilator op het toilet die opspringt (en met de timer even blijft draaien) wanneer ik na het toiletbezoek het licht uitschakel. Bij een van mijn vrienden lukt dat: bij het uitschakelen van het licht springt de ventilator aan (en de lamp blijft 'half' branden). De timerfunctie van de ventilator schakelt alles uit. Aan zijn elektricien kan ik het niet meer vragen (overleden) en mijn elektricien ziet geen oplossing... Wie helpt? Met dank!

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
13 jaren geleden
Hallo, Ik wil graag een ventilator op het toilet die opspringt (en met de timer even blijft draaien) wanneer ik na het toiletbezoek het licht uitschakel. Bij een van mijn vrienden lukt dat: bij het uitschakelen van het licht springt de ventilator aan (en de lamp blijft 'half' branden). De timerfunctie van de ventilator schakelt alles uit. Aan zijn elektricien kan ik het niet meer vragen (overleden) en mijn elektricien ziet geen oplossing... Wie helpt? Met dank!

Je moet een ventilator kopen met "timer"-functie (en eventueel een ingebouwde vochtigheidsmeting indien 'm moet dienen voor de badkamer).  Je vindt dit in alle groter DIY-zaken (en in de vakhandel natuurlijk)   De courantste modellen slaan aan wanneer het licht aangestoken worden en blijven nog een tijdje draaien na't doven van het licht.

Kwa kablering moeten er 4 draden (van 1,5mm²) naar de ventilator getrokken worden : een blauwe neuter, een zwarte 220V, een witte (of grijze) van het licht na de schakelaar en een wit/groene aarding (die eigenlijk niet gebruikt wordt).  De neuter en de 220V moeten komen van dezelfde zekering als het lichtcircuit.   Hoe je't doet hangt af van de mogelijkheden : bv een zwarte 220V-draad bijtrekken in de buis van schakelaar naar lamp en dan vanaf de lamp de vier draden (drie als je de aarding niet meetrekt wat niet AREI conform is ...) naar de ventilator doortrekken.   Als een zwarte 220V-draad bijtrekken niet lukt (bv omdat VVB-kabel gebruikt is) kan je voor de neuter, de 220V en de aarding een nieuw circuit trekken vanaf de zekeringkast (op dezelfde zekering als het lichtcircuit) en enkel de witte(of grijze) draad aftakken vanaf de schakelaar of vanaf de lamp. 

Het electrisch schema is eenvoudig doch de uitvoering in een bestaande woning kan tegenvallen als je niet wil breken.

0
Oscar
Oscar
0 1 Bouwer
13 jaren geleden

Bedankt voor de info!

Omdat het toilet grondig werd vernieuwd, had ik m'n voorzorgen genomen door een 5 G 1.5 te voorzien.

Jouw oplossing zal dus beslist uitvoerbaar zijn.

Nogmaals bedankt!

Op zoek naar een nieuwe badkamer? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’

Op zoek naar een nieuwe badkamer? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’

Bestel snel ons gratis magazine ‘Mijn Badkamer’. We geven je een leidraad, helpen je om verschillende opties af te wegen en reiken je ideeën aan waar je misschien nog niet aan gedacht had.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dit is de prijs van een nieuwe badkamer: alle kosten op een rijtje

Dit is de prijs van een nieuwe badkamer: alle kosten op een rijtje

Ontdek de prijs van een nieuwe badkamer: met deze tips en prijzen kan je je nieuwe badkamer ontwerpen binnen je budget.

Lees meer

Offerte voor je badkamer? Zo vergelijk je slim

Offerte voor je badkamer? Zo vergelijk je slim

Ontdek alles over een offerte voor je badkamer: prijzen, verborgen kosten, maatwerk, garantie en tips om offertes slim te vergelijken.

Lees meer

Zo kies je de juiste badkamermeubels

Zo kies je de juiste badkamermeubels

Ontdek hoe je de perfecte badkamermeubels kiest binnen je stijl en budget. Met advies voor materialen, afmetingen en tips voor aanschaf en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag