Kruipkelder terug uitgraven
Beste, In 2008 kochten wij een woning HOB. We kennen de mensen waarvan we kochten en ook de buren. Het is in 1970 gebouwd door een aannemer voor zichzelf. Er is gebouwd met kruipkelder, maar de man was nogal gehaast en zat wat op z'n geld zoals dat heet. Dus de verhalen lopen nogal uiteen, maar het komt er op neer dat de welfsels niet op tijd zouden zijn of te duur. Dus na het leggen van alle leidingen (afvoer, verwarming,...) heeft deze brave man de hele kruipkelder vol gestort met zand en verder gegaan met de bouw. Nu komen we terug bij de haast die de man had en is er eigenlijk te snel chape gelegd. Hier in de volksmond zegt men dat de grond niet aangewaterd is. Nu heeft de zand zich in de loop der jaren wel wat gezet en zijn uiteraard overal de vloeren gezakt. om een voorbeeld te geven; mijn woonkamer is 4 meter breed, tegen de muren ligt de vloer nog mooi op niveau, maar in het midden ligt hij bijna 3 cm lager. 't Is echt soms lachen als mijn vrouw aan het dweilen is. Nu zou ik graag de kruipkelder terug willen de vraag is nu ; wat is de beste manierr om dit zo goed en goedkoop mogelijk te doen. Ikzelf had gedacht de vloer op te breken, de zand eruit te graven, dan om de x aantal cm links en rechts een muurtje tegen de bestaande te metselen, daar balken op te leggen en dan dicht te leggen met bv; OSB-isolatie-OSB en daar dan de nieuwe vloer op te leggen. Dan heb ik de kruipkelder terug en kan ik aan alle leidingen, want die van de verwarming zullen ook wel eens vervangen moeten. Alvast bedankt voor uw antwoord. Groeten, Roel Achten