2

Nog een vraag over een dampscherm :-)

michael 1979
michael 1979
#Isolatie · 12 jaren geleden
Hey, Ik wil de plafonds in mijn slaapkamers vernieuwen. Er zit al een houten raster in goede staat die ik kan hergebruiken. Ik heb wel een plat dak waterdicht maar niet geïsoleerd. Ik ben van plan om deze volgend jaar (met het nieuwe budget) te isoleren langs de buitenzijde zoals het hoort. Ik wil wel die nieuwe plafonds nu al steken omdat ik niet tot volgend jaar kan wachten daarmee. Nu is mijn vraag of ik nog steeds een dampscherm moet hangen in de slaapkamers op of boven het raster. Dit is dus een dampscherm zonder isolatie boven. Ik dacht als volgt te werk te gaan: 1: Dampscherm plaatsen boven op houten raster en luchtdicht afwerken.Er blijft dan nog ongeveer 15 cm ruimte tussen dampscherm en betonnen dak dit zonder isolatie tussen. 2: Tegen het houten raster mijn vals plafond plaatsen. Is dit een goeie oplossing en zal er tussen de ruimte van betonnen dak en dampscherm geen condens komen zowel winter als zomer? Wat te doen met inbouwspots zonder het dampscherm te beschadigen of te doorbreken? MVG michael

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
12 jaren geleden

je voelt de nattigheid al komen.... condens uiteraard. 
.
Er mag nooit een luchtlaag tussen je isolatie waar dan ook en je dampscherm. 
Bij houten platdak brengt men dat dampscherm direct onder de balkstructuur aan als men ertussen isoleert. Dan pas een houten kader waar je electricinbouw zit en op het kader uiteraard je afwerkingslaag: gyproc/fermacell/sierhout/vals plafond.
Een betonnen dak daarentegen is niet echt dampdoorlatend, en daar heeft een dampscherm geen zin. Je kan in jouw geval dus rustig je gangetje gaan voor je binnenafwerking zonder aan toekomstige isiolatie te moeten denken...
.
In feite is platdak een uitzonderingsgeval vergeleken met hellend-dak of muurisolatie; je moet je isolatielaag bovenop je betonstructuur helemaal inpakken tegen damp en vocht.
Dus bovenop de betonstructuur komt roofing of EPDM en als die er al ligt wordt die behouden. Dan je isolatielaag, zo dik mogelijk, je kan tot R-waarde 7 of 8 gaan dan heb je tenminste dat bouwdeel al zoals passiefwoningbouw en de meeste warmte gaat immers verloren door je dak dus terugverdienen doe je toch. De randen van je betondak moet je ook met isolatie uitkleden zowel in het verticale als platte deel, zodat ooit in een verre toekomst de gevelisolatie aan kan sluiten met de dakisolatielaag. En om voldoende isolatiedikte te leggen, moet je misschien wel die betonrand wat hoger maken met een laagje Ytongblokken erop of een laag Foamglas...
Tenslotte komt je EPDM over het geheel en reikt tot aan de buitenrand van je betondakrand waarop er eerst een randafwerkingsprofiel aangebracht is. En de EPDM en randprofiel wordt tenslotte afgekit met rubberkit...
.
Ik heb zelf een plat dak, daarom  weet ik ieder technisch uitvoeringsdetail. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag