Verhoging ereloon architect na budgetoverschrijding

3

Verhoging ereloon architect na budgetoverschrijding

Eli
Eli
#Ontwerp · 12 jaren geleden

Beste,

Mijn verbouwingen zijn bijna afgerond (worden reeds bewoond, enkel nog kleine afwerking nodig). Het voorziene budget werd echter overschreden met ongeveer 20%. Nu vraagt de architect extra ereloon voor het bedrag waarmee de verbouwingen dit bedrag overschreden hebben.

Dit is uiteraard niet aangenaam, temeer aangezien het momenteel echt tellen is om de afwerking nog te kunnen bekostigen.

Meer informatie:

- Tijdens de bouwwerken vermelde de architect nooit eerder dat het budget mogelijks overschreden werd

- Op mijn specifieke vragen naar budgetoverschrijding werd geantwoord dat de kosten nog steeds volgens de raming verliepen

- In december werd de laatste ereloonnota reeds betaald

- Bovenop deze laatste ereloonnota wordt nu (tijdens de afwerkingsfase van het binnenschrijnwerk) een extra ereloon gevraagd

- In het contract met de architect wordt inderdaad wel vermeld dat bij overschrijden van het budget van meer dan 20% de ereloonberekening op het nieuwe bedrag berekend wordt. Er werd toen door de architect vermeld dat dit in de praktijk zeker niet zou voorvallen.

Indien we op voorhand de budgetoverschrijding hadden geweten hadden we andere keuzes gemaakt, vooral ivm de afwerking van het binnenschrijnwerk. Mijn vraag is: kan de architect dit extra bedrag eisen, zeker gezien het feit dat tijdens de werken nooit werd vermeld dat het budget overschreden zou worden?

Alvast erg bedankt voor uw antwoord!

Alle reacties

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
12 jaren geleden
Eli, Indien de overschrijding van het budget geen gevolg is van nieuwe (lees duurdere) beslissingen die jullie genomen hebben tijdens de verbouwing zou ik zeker niet beschaamd zijn mijn architect hierop aan te spreken en een tegemoetkoming te vragen ivm deze meerkost. Echter is het natuurlijk wel zo dat het maken van een begroting bij een verbouwing een veel moeilijkere oefening is dan bij een nieuwbouw omdat er bij een verbouwing altijd verassingen/situaties zijn die je niet kan voorspellen. En die ook bijna in alle gevallen een meerkost met zich mee brengen. Probeer tot een compromis te komen, Succes, Bert
0
Jo Dewez - Dehaese & Dehaese advocatenkantoor
2 6 Andere professioneel
12 jaren geleden

De wederzijdse rechten en plichten, die op u en op uw architect rusten,  worden in de eerste plaats bepaald door de inhoud van de architectenovereenkomst die u met de architect heeft afgesloten. Blijkbaar bepaalt de architectenovereenkomst dat bij het overschrijden van het budget met meer dan 20% de ereloonberekening op het nieuwe bedrag berekend wordt.

Krachtens artikel 1134 van het Burgerlijk Wetboek strekken alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, diegenen die ze zijn aangegaan tot wet. Vooropgesteld dat het voorziene budget inderdaad met meer dan 20% werd overschreven, zou uw architect in principe dan ook gerechtigd zijn om zijn ereloon te berekenen op het nieuwe bedrag.

Vraag is echter ook wie er verantwoordelijk is voor de overschrijding van het budget. Gaat het om andere keuzes of meerwerken die in de loop van de uitvoering werden opgedragen aan de aannemer, of om tekortkomingen of vergetelheden in het ontwerp van de architect? In dat laatste geval zou de architect moeilijk een bijkomend ereloon kunnen eisen. Hetzelfde geldt indien uw architect u op uw specifieke vragen schriftelijk (per brief of per e-mail) heeft bevestigd dat de werken binnen het budget vielen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag