Verhoging ereloon architect na budgetoverschrijding
Beste,
Mijn verbouwingen zijn bijna afgerond (worden reeds bewoond, enkel nog kleine afwerking nodig). Het voorziene budget werd echter overschreden met ongeveer 20%. Nu vraagt de architect extra ereloon voor het bedrag waarmee de verbouwingen dit bedrag overschreden hebben.
Dit is uiteraard niet aangenaam, temeer aangezien het momenteel echt tellen is om de afwerking nog te kunnen bekostigen.
Meer informatie:
- Tijdens de bouwwerken vermelde de architect nooit eerder dat het budget mogelijks overschreden werd
- Op mijn specifieke vragen naar budgetoverschrijding werd geantwoord dat de kosten nog steeds volgens de raming verliepen
- In december werd de laatste ereloonnota reeds betaald
- Bovenop deze laatste ereloonnota wordt nu (tijdens de afwerkingsfase van het binnenschrijnwerk) een extra ereloon gevraagd
- In het contract met de architect wordt inderdaad wel vermeld dat bij overschrijden van het budget van meer dan 20% de ereloonberekening op het nieuwe bedrag berekend wordt. Er werd toen door de architect vermeld dat dit in de praktijk zeker niet zou voorvallen.
Indien we op voorhand de budgetoverschrijding hadden geweten hadden we andere keuzes gemaakt, vooral ivm de afwerking van het binnenschrijnwerk. Mijn vraag is: kan de architect dit extra bedrag eisen, zeker gezien het feit dat tijdens de werken nooit werd vermeld dat het budget overschreden zou worden?
Alvast erg bedankt voor uw antwoord!