Je stelt die vraag omdat je al een donkerbruin vermoeden hebt dat bestaande ALU-ramen niet goed isoleren qua kader. Ik had een deel plastiekramen en een overgroot deel hout en heb die allemaal laten zitten, temeer omdat ik 25 ramen (25m² glasoppervlak heb).
Alu isoleert niet hee, je hebt geleerd dat metaal een goede geleider is voor warmte en electric. Ik zou die Aluramen dus mee vervangen; tenzij het zeeeer grote ramen betreft waar de metalen raamrand een uiterst kleine fractie van het totaal vensteroppervlak uitmaken... Ik denk aan een seminarieplaats over de grens met ramen van 1,5m op 2m, 6cm metaalkader en 130 ramen in totaal.
Als het duur wordt door teveel ramen, en heel ver boven je budget gaat, vervang dan enkel de kaders van de ruimtes die serieus verwarmd worden zoals woonkamer keuken badkamer. Tenzij je slaapkamers ook 15° gestookt worden: dan kan je nog de werken over de jaren spreiden....
In nood kan je ook isolatiemateriaal zoals cm-dikke kurk en styrodur/XPS binnen en buiten op je oude Alu-kaders kleven om die wat beter te isoleren hee. wie ziet dat op het verdiep hee?
.
En ja, hoogisolerende passiefhuisramen werden eerst in hout gemaakt. Dan plastic meerkamers en er bestaan intussen wel thermisch onderbroken alu-raamkaders, maar duur.