3

Verluchting draagstructuur

mic
mic
#Muren · 12 jaren geleden

Heb een volledig nieuw houten platdakconstructie opgebouwd, volgens de voorgeschreven richtlijnen eigen aan een warm dakconstructie (Dakbedeking,isolatie,dampscherm,dakbeschot,balklaag,gipsplaten.) Nu is het zo dat de volledige balklaag is afgesloten tussen enerzijds de bovenliggende dakconstructie en anderzijds door gipsplaten aan de onderkant,verder is deze balklaag rondom volledig opgesloten tussen de vier muren. (doos in doosconstructie) Vraag:i.f.v. de levensduur en gezondheid,van de houten balklaag is het nodig deze te laten ademen? Eventueel de balklaag te voorzien van buiten lucht (opening door dak)Hopelijk doet dit voorstel geen afbreuk aan de voordelen die een "warmdat" aanbiedt. Of is gans het verhaal van het "laten ademen van deze(drogen) houten structuur (balklaag)" in de beschreven tekst te ver gezocht, en eventueel niet van toepassing.

Alvast bedankt voor eventueel  advies

Mic

Alle reacties

0
Architect Eric Houben
Architect Eric Houben
2 3 Architect
12 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het 'laten ademen' van dit warme dak is volledig in tegenstrijd met het principe ervan.  Zo wordt het namelijk weer een koud dak, met alle nadelen vandien.  Dus zeker geen verbinding maken met de buitenlucht, want bij vriesweer zoals de laatste week is deze lucht wél zeer droog, maar bij regenweer in voor- of najaar bevat deze veel waterdamp.  Dat komt dus best niet terecht in de dakconstructie.  Maar ook een verluchting met 'kamerlucht' is zeer te vermijden, om dezelfde reden : vochttransport gebeurt bijna altijd van binnen naar buiten omdat er binnen gewoonlijk meer vocht in de lucht zit dan buiten.

Het voornaamste bij een warm dak is de zorg die eraan gegeven wordt bij de constructie zelf : absoluut géén vocht insluiten en zeer zorgvuldig werken om alles goed dicht te maken.  Als dat zo is : geen probleem en een prima dakopbouw.

0
mic
mic
0 1 Andere particulier
12 jaren geleden

Het 'laten ademen' van dit warme dak is volledig in tegenstrijd met het principe ervan.  Zo wordt het namelijk weer een koud dak, met alle nadelen vandien.  Dus zeker geen verbinding maken met de buitenlucht, want bij vriesweer zoals de laatste week is deze lucht wél zeer droog, maar bij regenweer in voor- of najaar bevat deze veel waterdamp.  Dat komt dus best niet terecht in de dakconstructie.  Maar ook een verluchting met 'kamerlucht' is zeer te vermijden, om dezelfde reden : vochttransport gebeurt bijna altijd van binnen naar buiten omdat er binnen gewoonlijk meer vocht in de lucht zit dan buiten.

Het voornaamste bij een warm dak is de zorg die eraan gegeven wordt bij de constructie zelf : absoluut géén vocht insluiten en zeer zorgvuldig werken om alles goed dicht te maken.  Als dat zo is : geen probleem en een prima dakopbouw.

Zeer veel dank voor deze informatie. Ik ben nu zeer gerust gesteld, temeer dat ik bij de opbouw van de constructie volledig rekening gehouden hebt met: (absoluut geen vocht insluiten en zeer zorgvuldig werken om alles goed dicht te maken).Ik ben er nu extra van overtuigd dat ik een goed dak heb gebouwd, en de gedachten van” laten ademen” nu definitief achter mij kan laten. Nogmaals zeer veel dank.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Is je gevel aan renovatie toe? Ontdek soorten gevelrenovatie, prijzen, premies en wat je zelf kan doen of beter overlaat aan een vakman.

Lees meer

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

De verwarming lager of afzetten in bepaalde ruimtes om een hoge energiefactuur te vermijden? Ontdek hoe dat kan leiden tot vochtproblemen.

Lees meer

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Betonblokken zijn ideaal om kelders, binnen- en buitenmuren te bouwen. Ontdek de verschillende soorten betonblokken, hun voor- en nadelen en prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag