7

Isolatie plat dak - valsplafond

Raf Meganck
Raf Meganck
#Isolatie · 12 jaren geleden
Ik zou een vals plafond plaatsen onder een plat dak met betonwelfsels. Dat dak zou ik liefst geisoleerd hebben? Wat komt daarvoor best in aanmerking. Het plafond zou ik eventueel in gyrpoc uitvoeren.

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
12 jaren geleden

Ben je van plan de isolatie in dat vals plafond weg te werken? Onder het plat dak? Ik denk dat het sowieso beter is om OP je plat dak te isoleren.

0
Raf Meganck
Raf Meganck
0 3 Andere particulier
12 jaren geleden
Het is de bedoeling om dat in dat vals plafond weg te werken, omdat het gaat om een oog plafond door het te verlagen het op te warmen volume ook verkleind.
0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
12 jaren geleden

OP het dak isoleren is inderdaad beter doch als't de dakbedekking nog in prima staat is zou'k onder het dak isoleren. Als je ooit de dakbedekking vernieuwt dan kan je alsnog bijkomend OP het dak isoleren.

Als je onder het dak isoleert van binnen uit vergeet dan niet om het dampscherm als laatste aan te brengen want een dampscherm moet altijd aan de warme zijde aangebracht worden. 20cm rotswol isolatie is tegenwoordig gebruikelijk. Als je rotswol gebruikt moeten er natuurlijk een balkenrooster aangebracht worden met bv planken van 20cm op 28mm. Als alternatief zou'k durven overwegen om PUR-platen te lijmen en onder de PUR-platen een balkenrooster met bv het gyproc metaalsysteem aan te brengen met daarin voldoende vrije ruimte voor spots (als je spots wil)

Als je opziet tegen het versnijden en verlijmen van PUR-platen of het verwerken van rotswol dan kan je ook eens prijs vragen om PUR op je plafond te laten spuiten. Dit heeft als voordeel dat ook alle kieren enz dichtgespoten worden. Googel maar eens met "pur spuiten plafond" Reken voor een voldoend groot oppervlak op 15€/m² voor 6 centimeter. (prijs gevonden op internet - zit zelf NIET in de pur-business ;-))

Voor isolatiewerk krijg je nog altijd premies.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
12 jaren geleden

eeen synthetisch materiaal als PUR in de binnenruimte?  bwèèèk, echt niet gezonde leefklimaat...Heb je al gezien hoe men zich kleedt vooraleer dit materiaal te spuiten? juist, met een kosmonautpak om zich te beschermen tegen de giftige walmen. In een muur of in een kruipkelder heb je er minder last van hoewel... het milieu....
.
Toch wordt een koud dak (isoleren aan de binnenkant) ALTIJD afgeraden, omwille van dakstructuur zelf die dan aan hogere temperatuurschommelingen onderhevig is.
Als je het doet, dan enkel met materiaal die volledig dampopen is en dampvocht kan bufferen zoals cellulosevlokken en houtvezelisolatie (celluloseplaten). En dan nog raadt men isoleren aan binnenkant af...
Trouwens een vals plafond van een 40cm of halve meter ga je dit volsteken met isolatie? Je mag geen luchtlaag laten tussen isolatie en dampscherm hoor...
.
Isoleren als je dakbedekking aan vernieuwing toe is??? Ook bij bovendaks isoleren (warm dak) moet er eerst een dakbedekking aanwezig zijn die lekdicht is. Maar met een warm dak ga je je dakstructuur sparen, geen condensproblemen hebben en ga je wat minder temperatuurfluctuatie hebben 's winters EN 's zomers omdat die dikke betonlaag je warmte beter zal bufferen.

0
Raf Meganck
Raf Meganck
0 3 Andere particulier
12 jaren geleden

Dank u wel . Is het dan af te raden om langs de binnenkant te isoleren. De plfaonds zijn ongeveer 3,30 m hoog.

0
Paul_CLE
Paul_CLE
0 5 Verbouwer
12 jaren geleden

Hallo,

zou ik je mogen vragen hoe je dit nu uiteindelijk hebt aangepakt?  Ik zit namelijk met een gelijkaardige vraag...

Groeten,

Don

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag