vervanging onderdak = vervanging pannen?

6

vervanging onderdak = vervanging pannen?

AVG
AVG
#Dak · 12 jaren geleden

Wij zijn geïnteresseerd om een woning te kopen van 1968. Nu is tijdens het bezoek met de architect gebleken dat het dak niet geïsoleerd is, en dat het onderdak bestaat uit niet-ademende vezelplaat. 

De architect zegt dat als we het dak willen isoleren, we dus het onderdak moeten vervangen, en ook het gehele pannendak, omdat dit aan het onderdak vastgenageld is. Dit betekent natuurlijk wel meteen een kost van ongeveer 40.000 EUR.

Kan dit, of zijn er nog andere mogelijkheden om dit op te lossen?

Alle reacties

0
marcopolo
marcopolo
0 1 Verbouwer
12 jaren geleden

Wij zijn geïnteresseerd om een woning te kopen van 1968. Nu is tijdens het bezoek met de architect gebleken dat het dak niet geïsoleerd is, en dat het onderdak bestaat uit niet-ademende vezelplaat. 

De architect zegt dat als we het dak willen isoleren, we dus het onderdak moeten vervangen, en ook het gehele pannendak, omdat dit aan het onderdak vastgenageld is. Dit betekent natuurlijk wel meteen een kost van ongeveer 40.000 EUR.

Kan dit, of zijn er nog andere mogelijkheden om dit op te lossen?

0
StefanTu
StefanTu
2 60 Andere particulier
12 jaren geleden

Onderdak moet inderdaad wel ademend zijn. Je kunt ook isolatieplaten op de vezelplaat leggen, volgens mij, maar dan zit je dikteproblemen.

Ik vind 't wel raar omdat er ook meerdere plaatsen nog altijd met vezelplaten als onderdak gewerkt wordt en die daken worden toch ook geIsoleerd.

0
MrB
MrB
0 1 Verbouwer
12 jaren geleden

Als de zolder niet bewoonbaar moet zijn, kan je de zoldervloer isoleren, en de platen die het onderdak vormen weghalen.

Zo kunnen de pannen ademen, hoef je niets aan het dak te doen, is de isolatie in orde en verwarm je de zolder niet nodeloos mee.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
12 jaren geleden

vezelplaat niet ademend??? Ik dacht dat dit voldoende dampopen was.... De regel is dat het dampopener moet zijn dan je dampscherm onderaan.... zodat je meer dampopener zit hoe meer men zich naar buiten bevindt...
Je kan ook celulosevlokken nemen, die bufferen beter vocht in de winter. Maar helemaal dampdicht mag je onderdak niet zijn, wel luchtdicht/winddicht en waterdicht hee.
.
Inderdaad moeten de pannen er afgenomen worden om een ander onderdak te leggen, maar daarom moet men ze nog niet vernietigen en nieuwe kopen hee... Sommige halen de pannen eraf, verkopen je nieuwe en verkopen achter je rug die pannen als recup van retro-stijl-pannen en passeren zo 3x aan de kassa. Want in ieder geval passeert men reeeds 2x aan de kassa door werkuren (duur) en nieuwe pannen te verkopen....
.
En als je onderdak moet vervangen om wat voor reden dan ook, kan je best een isolerend onderdak nemen uit een dikke laag houtwolplaat/houtvezelisolatieplaat (Homatherm, Celit, Steico, Pavatex, Gutex zijn alle merken hiervan). Dat is zeer dampopen, en wordt BOVENOPde dakbalkstructuur aangebracht zodat de koudebrugjes van de balken sterk gereduceerd worden...
Je kan dit combineren door isolatie van jou keuze tussen de balken, en afwerken onderaan met dampscherm zo dat niet in die isolatie geintegreerd is (bij spijkerflenzen bvb.) 

0
Jos debecker
Jos debecker
2 3 Andere professioneel
12 jaren geleden
Ik veronderstel als je "vezelplaaat" zegt, dat je bedoelt "cementvezelplaat", met andere woorden "eternitplaten". Deze zouden niet ademend zijn. Ikzelf heb 30 jaar geleden een nieuw dak laten plaatsen met dunne eternitplaten als onderdak.Toen bestond er niets anders. Voor alle veiligheid heb ik de kepers ingestreken met een insectenwerend product tegen houtworm en rotting. Daaronder heb ik 20 cm isolatie aangebracht, en daaronder een luchtdichte folie. Ik heb tot nu toe geen enkel vochtprobleem of rottingsprobleem vastgesteld. Dus zou ik uw dak laten liggen als het nog in perfecte staat is. (pannen, doorbuiging en houtwerk grondig controleren) Wat volgens mij veel belangrijker is om vochtproblemen te vermijden: uw isolatie zeer nauwgezet aanbrengen, zonder spleten, liefst in 2 lagen en de banen kruiselings over mekaar, daaronder een luchtdicht vochtscherm dat je goed afplakt over de overlappingen, de zijkanten op de muren met een speciale silconenlijm luchtdicht tegen de muren plakken. Knauf heeft daarvoor goede producten. Al deze maatregelen verhinderen dat er vochtige warme lucht van binnenuit in uw isolatie dringt. Kortom: als uw bestaand dak volledig in orde is, laat het liggen en werk zeer nauwgezet uw isolatie af. En nog een tip: Als je kan, steek desnoods nu minstens 36 cm glaswol . De stookolieprijs is in 10 jaar tijd 300 % duurder geworden (12 frank in 2002, 90 cent is 36 frank in 2012, dus maal 3. Als deze evolutie zich doorzet betalen we binnen 10 jaar misschien 2 of 3 EUR voor een litertje mazout.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Regenwater afvoeren begint met een goede regenpijp: dit moet je weten

Regenwater afvoeren begint met een goede regenpijp: dit moet je weten

Een regenpijp voert regenwater weg van je dak. Ontdek alles over materialen, de prijs, de plaatsing en het onderhoud.

Lees meer

Welke dakgoot past bij jouw woning?

Welke dakgoot past bij jouw woning?

Ontdek welke dakgoot het beste past bij jouw woning. Van materialen, zoals aluminium en koper, tot de plaatsing, de prijs en het onderhoud.

Lees meer

Hoe asbest verwijderen? Enkele do's en don'ts

Hoe asbest verwijderen? Enkele do's en don'ts

In heel wat oude woningen zit er nog asbest. Hoe verwijder je dit kankerverwekkende materiaal zonder risico? Enkele tips om asbest te verwijderen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag