2

gevelrenovatie

molenberghs
molenberghs
#Isolatie · 12 jaren geleden
ik zou graag mijn huis willen uitbreiden en renoveren. Ik wil hierbij ook mijn gevel volledig vernieuwen. Nu weet ik niet goed wat de beste oplossing is. - bestaande gevelsteen afbreken, dan terug isoleren en dan nieuwe gevelsteen of -gevelsteen laten staan, dan isoleren en dan de nieuwe gevelsteen

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
12 jaren geleden

je gevelsteen afbreken , zeer dikke isolatielaag (dubbel zo dik of meer dan huidige spouw) en weer nieuwe steen:
is technisch wel de perfectste oplossing, maar niet financieel hee... Trouwens de andere oplossing is buitengevelisolatie plaatsen en afwerken met crepi of met beplanking of kleefstrips, dus je gekozen systeem zal het uitzicht bepalen hee. Beide zijn allicht even prijzig.
.
Daarbij komt als je denkt dat je met een spouw van 6 of 7 cm maar uit te breiden naar 10, dat je dan niet goed bezig bent. Voor die pâar cm extra is dit de meerkost niet waard van nieuwe gevelsteen en werkuren van oude gevelsteen afbreken... Het is zelfs zo dat je niet het dubbele gaat besparen door je muur dubbel zo dik te isoleren: de islolatiewaarde verdubbelt dan enkel van dit huisdeel maar daarom gaat je verbruik nog niet halveren. Studies hebben uitgewezen dat je isolatieniveau van alle bouwdelen uitbreiden met evenveel extra niet het energieverbuik halveert; daarvoor moet je schijnt het het dubbele extra nemen...

Als je aan de buitenkant van je gevel wil isoleren, moet je toch eerst de spouw opvullen met isolatie anders gaat de convectie van die luchtlaag in de lege spouw de isolatiewaarde van je buitengevelisolatie voor een groot deel teniet doien... Je kan dus wel spouwisolatie met buitengevelisolatie combineren. Ik had spouwen van 6cm en 7cm breed, heb die al laten opspuiten met spuitwol (Supafil) 2 jaar geleden en ga dit later nog uitbreiden met gevelisoltie totdat ik de isolatiewaarde van een passiefhuis bekom.
.
Alles kan dus, maar hou er rekening mee dat men best eerst in zeer goede zeer dikke laag dakisolatie investeeert omdat de meeste warmte via dak naar buirten gaat (+-45%) en zo'n 20-30% via gevels, meer bij een 3gevels-huis en vrijstaand huis (4 gevels), minder als je diep huis met kleine voor-en achtergevel hebt... Enkel gevels goed isolmeren heeft dus geen zin.
En gevelisolatie is een dure grap per m³, of je nu je bestaande afbreekt +nieuwe isolatie + nieuwe gevelsteen, of je tegen de huidige gevels isolatie + crepi of beplanking. Naiosleren van de spouw valt zeer goed mee qua prijs en werkduur: bij mij was men op 1werkdag klaar met 3 gevels op te spuiten!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag