6

Info elektriciteitsmeter

suikerklontje
suikerklontje
#Elektriciteit · 12 jaren geleden

Een vraag i.v.m. het eventueel verhogen van de elektriciteitsmeter.

Ik ben onlangs tot de aankoop overgegaan van een woonst waarvan de elektriciteit niet meer conform is. Deze is dan ook te vervangen binnen de 18 maanden.

Nu rest er mij de vraag op mijn meter staat 10A(40) vermeld is 40A dan de maximum stroom dat mijn meter kan verdragen en zoja voorwat staat die 10 dan.

Zou deze meter in de toekomst beter verhoogt worden bij het vernieuwen van de elektriciteit of enkel misschien als ik later opteer om een elektrische oven te installeren? (Of zelfs dan nog niet?)

Vriendelijke groeten

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
12 jaren geleden· Bedankje ontvangen

10A(40) wil zeggen dat de unit tot 40A kan ingesteld worden.  Normaliter zal je dus 40A hebben.

40A monofase is wat weinig indien je ook electrisch wil koken.  Daar je toch je installatie moet vernieuwen (en laten keuren) kan je in één moeite door verzwaren tot 63A (monofase) of 3x25A (drijfkracht maar dat geven ze niet graag meer) of zelfs hoger.

Als er géén 25S60 meterkast hangt zal die (op uw kosten) geplaatst worden bij de vernieuwing. 

0
suikerklontje
suikerklontje
0 7 Verbouwer
12 jaren geleden
Bedankt voor 't spoedig antwoorden. Ik zal er rekening mee houden als ik eraan begin. Thx
0
CVA
CVA
29 79 Andere professioneel

Suikerklontje,

Kris M heeft gelijk dat 40A aan de lage kant is, er zijn echter veel gezinnen die hier perfect mee rond komen.
De nieuwste generatie huishoudtoestellen verbruiken ook flink minder dan vroeger.

Als je die meter verzwaring wenst aan te vragen houd er dan gelijk rekening mee dat je elektrisch bord mogelijk ook aangepast moet worden.
Mogelijke aanpassingen zijn ondermeer, vervangen kabel tussen meter en verdeelbord. vervangen bestaande differentieel schakelaars 40A door 63A modellen, de bekabeling van monofasig naar 3N400 (drijfkracht) herkableren, schema's aanpassen.  Het herkableren is trouwens vrij intensief, een gloed nieuw bord geniet soms de voorkeur.

Dit elektrisch bord + de ganse installatie moet dan gekeurd worden voor je de aanvraag voor de verzwaring doet. Anders komen ze de meter niet verzwaren.  Best met een erkend installateur werken die garantie bied op de keuring, anders riskeer je dat de keuring weerom negatief is, met de nodige discuties aangaande extra kosten installatie en herkeuring als gevolg.

Succes.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
Kris M heeft gelijk dat 40A aan de lage kant is, er zijn echter veel gezinnen die hier perfect mee rond komen.
De nieuwste generatie huishoudtoestellen verbruiken ook flink minder dan vroeger.

Kan dit alleen maar bijtreden maar dan zal je bv wel als je electrisch wil koken géén superdeluxe kookplaat met 4 boosterzones mogen plaatsen en evenmin snelopwarmende oners die tijdens 't opwarmen 3,5kW verbruiken.   40A volstaat zeker ruimschoots als je op gas kookt. 

Heb net zelf een installatie achter de rug op 40A monofase in een klein huis doch heb een (dure) Merlin Gerin 4 kanaalsmodule gebruikt om bij piekverbruik automatisch tijdelijk verwarmingstoestellen en boiler af te schakelen.  (Ben effekes bezig geweest met het tekenen van't eendraadsschema van die installatie ;-) ;-))

PS.  Ben professioneel niet bezig met electriciteitsinstallaties. 

0
suikerklontje
suikerklontje
0 7 Verbouwer
12 jaren geleden

Beide bedankt,

De zekeringskast moet zoiezo vernieuwd worden, dus daar heb ik vrij spel in.

Wat de bedrading betreft zal ik moeten afwachten tot het verleiden van de akte. Eveneens denk ik dat er geen schema's aanwezig zijn, dus daar zal ik ook nog wel wat werk mee hebben.

Allesinds weet ik waar op te letten.

Grtz

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Verbruik minder stroom met je vaatwasser, wasmachine en droogkast. Ontdek slimme tips, ideaal voor de lente en bij gebruik van zonnepanelen.

Lees meer

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Ontdek alles over de elektrische installatie: onderdelen, kosten, keuring en veiligheidstips. Zorg voor een veilige en efficiënte stroomvoorziening.

Lees meer

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Ontdek waarom een elektriciteitsplan cruciaal is voor elke elektrische installatie en leer de belangrijkste stappen om er zelf één op te stellen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag