15

Spouwmuurisolatie: welke variant?

zeib
zeib
#Isolatie · 12 jaren geleden

Kan iemand mij zeggen wat ik nu eigenlijk tussen m'n muren moet laten spuiten. Ik heb de indruk dat het niet belangrijk is wat je gebruikt dan wel als je het maar doet. Ik heb een woning van 1955 en de koude komt zo binnen. De ene zegt niet isoleren de andere pur, nog andere korrels of wol, ik weet het niet.

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
10 jaren geleden

gespoten PUR in de spouw heeft geen lambdawaarde van 0,021, zelfs plaatmateriaal zit tussen 0,026 en 0,028 naargelang fabrikant en type. In de spouw gespoten zal het allicht een 0,030 zijn
Knauf's Supafil en Isover's spuitwol hebben lambdawaarde van 0,034
Ook EPS-korrels zitten rond die waarde, maar al stukken beter dan PUR voor het milieu (en de mens die het spuit: geen astronautenpak nodig)
Daarnaast zijn er nog minerale korrels (kalkachtig product) mogelijk en silicaatkorrels SLS-20F, lambda 0,034.
Nanogel (heb ik nog niet gezien op Belgische markt) met lambda 0,021

spuitwol en SLS-20F zijn hier en nu veruit verkiesbaar als je zowel dampopenheid, milieuvriendelijkheid als degelijke isolatiewaarde verkiest.

0
Marcx
Marcx
0 1 Verbouwer
8 jaren geleden

Als je om het milieu geeft dan kies je onverwijld voor Supafil. Na afbraak zijn alle materialen recycleerbaar. Dat is onmogelijk met de schuimen of korrels.De isolatiemateriaal bestaat zelf ook al voor 60% uit gerecycleerd glas.

De isloatiewaarden zijn vergelijkbaar. Ik heb mijn woning een aantal jaren geleden laten isoleren met Supafil. Een klein jaar nadien een warmtescan laten uitvoezren (was inbegrepen). De foto's gezien en er waern geen problemen. Ook geen last van condensatie- of andere vochtproblemen. In de huidige tijd waar milieu toch een hot item is zou ik wel weten wat te kiezen. Alleszins doen!!!

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
8 jaren geleden

λ-waarde van de Supafil-glaswol is wel 0,034.
En enkel PIRplaten halen die 0,021, maar we antwoorden hier niet op een vraag over nieuwbouw, maar wel na-isolatie, en dan gaat het om gespoten PUR-schuim. Gespoten PUR haalt op zijn best 0,028...
Dus energieverlies zal jaarlijks rond de 400 € per 100m² liggen, een energiewinst van 900€ op 100m² gevel. Dus ga je daarmee op een 4j tijd je investering terugwinnen en dat is dan zonder de EANDISpremie en de Vlaamse verbeteringspremie gerekend !!!

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
8 jaren geleden

EPSkorrels kunnen zakken, Supafil niet... al eens in je handen gehad? Gedraagt zich niet zoals de slappe isolatiedekkens op rol.
Als het degelijk uitgevoerd wordt met de juiste druk en inspuitgaten op voldoende afstand, dan wordt de spouw volledig gevuld. Kan trouwens met een warmtecamera gecheckt worden. De opspuittechniek van de spouw met PUR-schuim is trouwens net dezelfde... enkel de gaten mogen iets kleiner van diameter omdat het spuitpistool wat dunner is...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag