isolatie van hellend dak met glaswol in te spuiten.

2

isolatie van hellend dak met glaswol in te spuiten.

dirk van peteghem
dirk van peteghem
#Isolatie · 12 jaren geleden
Beste, mijn woning is van 1972 en heeft geen muur en dakisolatie. Ben dit jaar van plan mijn spouwmuren (5 cm) dikte te laten na isoleren met inspuiten van glaswol. Dit moet geen probleem zijn. Mijn woning is alleenstaand en is type landhuis, dwz bovenop het 1ste verdiepgewelf is nog een muurtje opgetrokken van 90 cm (wat met na isolatie glaswol kan opgevuld worden) Daar bovenop vertrekt de helling van mijn dak en waar de slaapkamers zich bevinden. De kamers zijn afgewerkt en bepleisterd. Voor de isolatie van de zoldervloer kan ik isolatieplaten gebruiken, echter de helling kan ik met geen platen isoleren. Mijn vraag . Als onderdak heb ik cementplaten (was toendertijd gangbaar) en tussen de cementplaten en de pleisterplaten zit een ruimte van 9 cm. Kan ik deze ruimte laten inspuiten met glaswol en is dit degelijk en geeft dit geen vochtproblemen ? dank van peteghem dirk

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
12 jaren geleden

normaal moet onder je dakisolatielag (aan de warme kant dus) een dampscherm. Ook bij je zoldervloer. Spijkerflensdekens mag je daar niet gebruiken omdat je die flenzen niet kan vastmaken hee, je moet dus eerst je dampscherm leggen voor je de isoltaie aanbrengt. Isolatiedekens (zonder alukraft wat in feite een geïntegreerd dampscherm is) zullen je zolder wel niet beloopbaar maken of iets stapeleen ginder. Daarvoor bestaan juist drukvaste platen in rotswol of XPS-platen of houtvezelisolatieplaten...
.
Normaal moet ook die hellende kant eerst een dampscherm krijgen onder de isolatie. Maar je kan toch moeilijk alles afbreken hee. Ik vermoed dat die gipsplaatafwerking wel al wat dampremmend is. eventueel nog wat extra afkitten met silicone of/en dampdichtingsstroken (Proclima heeft uitgebreide assortiment produkten hiervoor) waar de plaatranden tegen de muur of vloer komen zodat er geen damp door kieren acher die platen komt. Spuitwol kan niet rotten, en is dampopen. Net zoals glaswol dus. Isolatiercoefficient lambda  = 0,034 (Knauf Supafil spuitwol), 0,042 bij Isover spuitwol wat ongunstiger is.
.
Je zal imet een 5cm spouw dus R=2 (of U=0,5) bereiken en in je dak R= 2,8 (U= 0,35)
is niet veel maar beter dan niets.... Je zal hiermee wellicht 1/3 energie besparen, je mmuren zullen warmer aanvoelen en je slaapkamers zullen warmer zijn dus meer comfort.
Je dak kan later nog bijgeïsoleerd als de pannen er ooit afmoeten, maar dan wel met iets volledig dampopen zoals houtvezelisolatieplaat (merken Celit, Pavatex, Gutex, Homatherm, Steico). en als je de slaapkamers ooit renoveert kan je nog bij-isoleren aan de binnenkant met dampdichter materiaal (resolplaat K17 heeft zelfs een gipslaag als afwerking; er bestaan ook XPS-platen en PURplaten met een gipsplaat ertegenaan).
Je gevels kan je in de toekomst nog bij-isoleren aan de buitenkant, maar zelfs hiervoor moet de spouw toch reeds opgevuld worden....

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag