Binnenkort laten we onze benedenverdieping schilderen. We hebben er voor geopteerd om eerst een vliesbehang te plaatsen en daarna te schilderen. Onze schilder plaatst direct het vliesbehang op de 'ruwe' muur zonder dat deze eerst voorgeschilderd werd met een grondlaag. Volgens hem is dit niet nodig omdat de lijm anders niet goed houdt. Klopt dit? Van anderen hebben we dan gehoord dat er altijd eerst een grondlaag moet aangebracht worden. Klopt dit of is er idd een 'techniek' om dit te doen zonder grondlaag?
Door het slecht uitvoeren van een bepleistering in één ruimte (ontoereikend polieren) heb ik vooreerst ook vliesbehang geplaatst. Door het gebruik van de speciale lijm was dit geen probleem om dit vliesbehang voor jaren aan de muur te houden.
Ondertussen verwijderde ik dit vliesbehang (wat een bijna onmogelijke taak was omdat de lijm bijna niet te verwijderen was) en liet ik een finishlaag aanbrengen bovenop de slecht gepolierde pleisterlaag.
Om je vraag te beantwoorden lijkt het mij dus enkel afhankelijk van de gebruikte lijm.
Ik heb wel nog een hallplafond waar dergelijk vliesbehang nog geplaatst zit. Dit zal ook nog verwijderd geraken en vervangen worden door een finishlaag.
Ik zou nooit nog ergens vliesbehang (laten) aanbrengen.