4

plaatsing ramen

robin
robin
#Ramen en deuren · 13 jaren geleden

Ik heb overal nieuwe ramen laten plaatsen in mijn woning, maar ik zou eens willen weten hoe een raam eigenlijk professioneel zou geplaatst moeten worden. Wordt er normaal geen mastiek of silicoon onder het onderste profiel gespoten?

Bij mij hebben ze met een steenboor door het raamprofiel geboord, zo door in de blauwe steen of op andere plaatsen in mijn marmeren tabletten zodat zelfs een tablet is gebroken en dan bouten in geschroefd. Ik denk niet dat dit normaal zo gebeurd??? Want als mijn raam nu in kipstand staat en het regent dan kan het water volgens mij gewoon langs die bouten naar binnen lopen???

Iemand enige ervaring mee

Alle reacties

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier
13 jaren geleden

Ik heb nog nooit geweten dat een raam onderaan mechanisch bevestigd werd! Wordt links, rechts en bovenaan mechanisch bevestigd, onderaan rust het door zijn eigen gewicht. Indien je met aluminium profielen met thermische snede werkt, mag enkel de buitenkant van het profiel in contact komen met de blauwe hardsteen. Indien ook de binnenkant van het profiel dat doet, dan heb je een koudebrug en dan is de isolerende waarde van je profiel om zeep. Een fout die spijtig genoeg veel gemaakt wordt, al moet het gezegd worden dat diegene die de blauwe hardsteen plaatst hier ook meer aandacht zou moeten aan besteden. Indien de blauwe hardsteen toch te veel naar binnen komt, en aldus contact zou maken met beide zijden van het raamprofiel, leg dan tussen raam en steen een reep Rhepanol. En plaats dan nog isolatie tussen de achterkant van je blauwe steen en je binnentablet!

Besluit : er wordt verschrikkelijk veel geld geïnvesteerd in degelijke thermisch geïsoleerde materialen, er wordt verschrikkelijk veel geld verkwanseld door het niet correct installeren ervan!

0
Marc999
Marc999
0 3 Verbouwer
13 jaren geleden

Als het een breed raam is word het bij ons ook wel vast geboord in het midden van het raam maar wel dan meestal met een dook ( ijzer dat je onder de raam kunt vastklikken. Moest er al bestaande vloer liggen boren wij het ook wel vast door de profiel anders heb je kans dat als je tegen het onderste profiel duwt het profiel kunt naar buiten duwen ! Je zet het bovenste profiel bij een breed raam ook vast dus waarom zou je dat bij het onderste profiel ook niet doen ?

0
PitOnLivios
PitOnLivios
13 71 Andere professioneel
13 jaren geleden

de thermische onderbreking tussen binnen en buiten moet wel vrijwaard blijven, anders veroorzaakt men een zogenaamd "koudebrug"

de blauwsteen of ander mag zeker niet doorlopen onder het raam

dorpels en vensterbanken dienen achteraf geplaatst te worden, na de plaatsing van het raam, dus bijna tegen het raamkader, niet onder

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zelf een vliegenraam plaatsen? Zo doe je dat (en bespaar je flink)

Zelf een vliegenraam plaatsen? Zo doe je dat (en bespaar je flink)

Zelf een vliegenraam plaatsen is eenvoudig én budgetvriendelijk. Ontdek hoe je het aanpakt en wat het ongeveer kost.

Lees meer

Alles wat je moet weten over dakramen: soorten, prijzen en onderhoud

Alles wat je moet weten over dakramen: soorten, prijzen en onderhoud

Ontdek alles over dakramen: van soorten, voordelen, prijzen, installatie tot onderhoud. Breng zo meer daglicht in je woning.

Lees meer

Een industriële look met stalen ramen: ontdek de voor- en nadelen

Een industriële look met stalen ramen: ontdek de voor- en nadelen

Stalen ramen geven je woning een industriële look. Maar hoe zit het met de isolatie, de prijs en het onderhoud ervan? Ontdek alle voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag