"eiland" systeem voor verwarming
Door een recente installatie van een zonneboilersysteem ben ik tot de vaststelling gekomen dat er interessantere alternatieven bestaan voor een warmtepomp systeem.
Er zijn een paar nadelen aan een warmtepompsysteem, zoals de toch 25% electriciteitsverbruik, het verwarmen aan lage temperatuur wat toch een duurder systeem van vloerverwarming (of wand-) vereist, naast de benodigde installatie van een aardwarmtecaptatiesysteem (indien geen basis lucht systeem).
De huidige zonneboilers zorgen voor bijverwarming van het sanitair water door koppeling met de CV brander.
Nu blijkt het mogelijk te zijn voor een aantal zonneboilers dat deze bijverwarming (op momenten dat de zon te weinig warmte verstrekt) gebeurt via een electrisch verwarmingssysteem dat bij geïnstalleerd wordt in de zonneboiler.
Voor een woning waar de mogelijkheid bestaat om (voldoende) electriciteit op te wekken lijkt me dit te kunnen zorgen voor een systeem dat geen externe energie meer nodig heeft voor verwarming van het gebouw.
De opslagtank voor het sanitair water dient wel overgedimensioneerd te worden om eveneens warmte te leveren voor verwarming van het CV systeem, maar hier is geen vloerverwarming of lage temperatuursysteem nodig. Verwarming verloopt aan de normale CV temperaturen.
Er zijn géén graafwerken nodig om aardwarmte te capteren, er is geen extra uitgave nodig voor een vloerverwarmingsysteem. Er is géén nadeel van een lucht/lucht warmtepomp (de hogere luchtstroming).
Mij lijkt de 25% benodigde electriciteit voor een warmtepomp in de omgeving te liggen van eventueel benodigde electriciteit (in dit systeem) benodigd voor verwarming van het water tijdens periodes dat er te weinig zonnestraling is.
Is er iemand die een nadeel ziet in de grotere dimensionering van een zonneboiler om als verwarming te kunnen werken? Of andere beperkingen?