3

"eiland" systeem voor verwarming

e-bouwer
e-bouwer
#Hernieuwbare energie · 13 jaren geleden

Door een recente installatie van een zonneboilersysteem ben ik tot de vaststelling gekomen dat er interessantere alternatieven bestaan voor een warmtepomp systeem.

Er zijn een paar nadelen aan een warmtepompsysteem, zoals de toch 25% electriciteitsverbruik, het verwarmen aan lage temperatuur wat toch een duurder systeem van vloerverwarming (of wand-) vereist, naast de benodigde installatie van een aardwarmtecaptatiesysteem (indien geen basis lucht systeem).

De huidige zonneboilers zorgen voor bijverwarming van het sanitair water door koppeling met de CV brander.

Nu blijkt het mogelijk te zijn voor een aantal zonneboilers dat deze bijverwarming (op momenten dat de zon te weinig warmte verstrekt) gebeurt via een electrisch verwarmingssysteem dat bij geïnstalleerd wordt in de zonneboiler.

Voor een woning waar de mogelijkheid bestaat om (voldoende) electriciteit op te wekken lijkt me dit te kunnen zorgen voor een systeem dat geen externe energie meer nodig heeft voor verwarming van het gebouw.

De opslagtank voor het sanitair water dient wel overgedimensioneerd te worden om eveneens warmte te leveren voor verwarming van het CV systeem, maar hier is geen vloerverwarming of lage temperatuursysteem nodig. Verwarming verloopt aan de normale CV temperaturen.

Er zijn géén graafwerken nodig om aardwarmte te capteren, er is geen extra uitgave nodig voor een vloerverwarmingsysteem. Er is géén nadeel van een lucht/lucht warmtepomp (de hogere luchtstroming).

Mij lijkt de 25% benodigde electriciteit voor een warmtepomp in de omgeving te liggen van eventueel benodigde electriciteit (in dit systeem) benodigd voor verwarming van het water tijdens periodes dat er te weinig zonnestraling is.

Is er iemand die een nadeel ziet in de grotere dimensionering van een zonneboiler om als verwarming te kunnen werken? Of andere beperkingen?

Alle reacties

0
Roland Contreras
Roland Contreras
4 29 Verbouwer
13 jaren geleden

Ik vrees dat de zonne-energieopbrengst op momenten van de warmtevraag erg beperkend zal zijn. Tijdens de winter is er erg weinig zon en het is juist op deze momenten dat er warmtevraag is. Besluit: voorstel druist tegen elke logica in en is ver gezocht.

0
e-bouwer
e-bouwer
3 44 Verbouwer
13 jaren geleden

Ik vrees dat de zonne-energieopbrengst op momenten van de warmtevraag erg beperkend zal zijn. Tijdens de winter is er erg weinig zon en het is juist op deze momenten dat er warmtevraag is. Besluit: voorstel druist tegen elke logica in en is ver gezocht.

Je vergeet dat te weinig zonnewarmte opgevangen wordt door de electrische verwarming (indien zelf opgewekt met zonne- of windenergie)?

Ik stel deze mogelijkheid ten opzichte van een warmtepomp (zoals vermeld dient deze ook 25% uit electriciteitsverbruik te halen). En die 25% lijkt mij overeen te kunnen komen met de periode van ontoereikende zonnewarmte.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Wat zijn de aandachtspunten als je zonnepanelen wil plaatsen? Lees meer over de oriëntatie, hellingsgraad en of je een vergunning nodig hebt.

Lees meer

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag