Waterkering te laag
Situatie:
We bouwen met sleutel op de deur firma. De werken zitten momenteel in de afwerkingsfase. Binnen twee weken is er de voorlopige oplevering.
Ondertussen ben ik me al aan het verdiepen in de aanleg van een oprit en terras. Bij mijn zoektocht stuit ik echter op de volgende problematiek: de oprit en terras moeten aangebracht worden onder de waterkering. Helaas stel ik vast dat de waterkering bij onze nieuwbouw foutief geplaatst is. Volgens de compromis zou de waterkering met een polyethyleenfolie aangebracht worden op 2 a 6 centimeter boven de afgewerkte vloerpas met open stootvoegen. Dit staat letterlijk in het contract.
We stellen dus vast dat de open stootvoegen 2 cm onder de afgewerkte vloerpas zitten. Waardoor ik indien mijn oprit 1vlak zou zijn en ik onder mijn waterkering blijf, ik onmogelijk mijn garage kan binnenrijden. Anderzijds hebben wij vernomen dat er wel een soort van noppenfolie bestaat zodat men boven de waterkering kan uitkomen. Maar garantie krijgen we dan niet.
Hoe kan ik sleutel op de deur firma in gebreke stellen? Voor voorlopige oplevering via aangetekend schrijven? Alleen weet ik nu al dat zij geen oplossing hebben. Want het lijkt me onmogelijk om de waterkering met 5 cm te verhogen toch? Kunnen we overgaan tot voorlopige oplevering?
Is dit een opmerking om op te nemen in het proces verbaal van oplevering? Alleen is dit probleem niet opgelost binnen het jaar.
Kan ik financiel hier iets tegenover vragen... alleen maak ik dan de bedenking dat het probleem dan nog steeds niet is opgelost.
Graag had ik dus geweten welke stappen ik het beste zet om de firma duidelijk te maken dat zij een fout hebben gemaakt met duidelijke gevolgen voor ons (lager terras, oprit niet zoals we zouden willen... etc)