4

Hoge grondwaterstand - fundering

pi
pi
#Voorbereidende werken · 12 jaren geleden

Op onze bouwgrond zit het grondwater tot 50cm onder het maaiveld.  We hebben met een bouwfirma gesproken die absoluut met kruipkelder wil werken en afraadt om een betonplaat op volle grond te hebben.  Dat laatste zou een groter risico zijn op opstijgend vocht.  Klopt dat?  Is het risico op opstijgend vocht niet groter wanneer uw kruipkelder permanent onder water staat?

Alle reacties

0
We
We
0 1 Bouwer
12 jaren geleden
Wij hebben ook veel grondwater, sondering laten uitvoeren. Uit deze studie kregen we te horen dat we ipv een kruipkelderbeter een kelder zouden maken zodat we op de stevige Vaste grond zitten. Ik ben een leek ik dit vak en weet niet of het rechtstreeks verband houd met het grondwater. Dit is enkel mijn ervaring die ik meedeel.
0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

Op onze bouwgrond zit het grondwater tot 50cm onder het maaiveld.  We hebben met een bouwfirma gesproken die absoluut met kruipkelder wil werken en afraadt om een betonplaat op volle grond te hebben.  Dat laatste zou een groter risico zijn op opstijgend vocht.  Klopt dat?  Is het risico op opstijgend vocht niet groter wanneer uw kruipkelder permanent onder water staat?

Als opstijgend vocht niet bestaat moet er ook niet van wakker liggen.  De stabiliteit hangt af van de ondergrond en niet van het grondwater.  Je moet steeds vertrekken van een vaste, stabiele ondergrond.  Als de ondergrond het toelaat om met een volle vloerplaat te vertrekken dan is dit geen probleem.  Als beton op zich waterdicht is zal het grondwater er nooit doorheen kunnen.