4

Hoge grondwaterstand - fundering

pi
pi
#Voorbereidende werken · 12 jaren geleden

Op onze bouwgrond zit het grondwater tot 50cm onder het maaiveld.  We hebben met een bouwfirma gesproken die absoluut met kruipkelder wil werken en afraadt om een betonplaat op volle grond te hebben.  Dat laatste zou een groter risico zijn op opstijgend vocht.  Klopt dat?  Is het risico op opstijgend vocht niet groter wanneer uw kruipkelder permanent onder water staat?

Alle reacties

0
We
We
0 1 Bouwer
12 jaren geleden
Wij hebben ook veel grondwater, sondering laten uitvoeren. Uit deze studie kregen we te horen dat we ipv een kruipkelderbeter een kelder zouden maken zodat we op de stevige Vaste grond zitten. Ik ben een leek ik dit vak en weet niet of het rechtstreeks verband houd met het grondwater. Dit is enkel mijn ervaring die ik meedeel.
0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

Op onze bouwgrond zit het grondwater tot 50cm onder het maaiveld.  We hebben met een bouwfirma gesproken die absoluut met kruipkelder wil werken en afraadt om een betonplaat op volle grond te hebben.  Dat laatste zou een groter risico zijn op opstijgend vocht.  Klopt dat?  Is het risico op opstijgend vocht niet groter wanneer uw kruipkelder permanent onder water staat?

Als opstijgend vocht niet bestaat moet er ook niet van wakker liggen.  De stabiliteit hangt af van de ondergrond en niet van het grondwater.  Je moet steeds vertrekken van een vaste, stabiele ondergrond.  Als de ondergrond het toelaat om met een volle vloerplaat te vertrekken dan is dit geen probleem.  Als beton op zich waterdicht is zal het grondwater er nooit doorheen kunnen.
Bij een kruipkelder moet je er op letten dat een zandbodem niet kan vanwege de verhoogde dampdruk.  Water in een kruipkelder mag ook nooit. 1 mm water of 1 meter geeft dezelfde dampdruk.  De bovenliggende kamers zullen het vocht van de kruipkelder overnemen, met alle gevolgen van dien.  Een kruipkelder moet in principe volledig waterdicht afgewerkt worden als een kelder.  Bij grondwater op -50 cm adviseer ik een ter plaatse gestorte betonkelder als het financieel haalbaar is en anders een volle betonplaat.
De waterkeringen ter hoogte van het maaiveld zijn even belangrijk.  Hier worden de meeste constructiefouten op gemaakt.
Groeten
Vochtadvies

0
Sjady
Sjady
0 2 Andere particulier
10 jaren geleden

Het is interressant om te weten dat er ook andere mensen zijn met dezelfde problemen. Ik heb tussen tijds veel geleerd over en om dit probleem te voorkomen. Er zijn bedrijven die gratis vocht meting aanbieden. Zo kun je zeker zijn dat een kelderdichting noodzakkelijk is. Hier is een : water-dicht

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag