Septische put + aansluiting riolering verplicht?
Beste allemaal,
ik kocht net een rijwoning in Mechelen, bouwjaar 1899. Momenteel gaat het afvoerwater naar een septische put, en de overloop hiervan naar een sterfput. Deze putten liggen (uiteraard) in de tuin.
In Mechelen is het echter verplicht om een septische put te steken én aan te sluiten op de riolering. Daardoor zou ik dus eerst alle afvoer naar de septische put (tuin) moeten brengen, om daarna op de riolering (straat) aan te sluiten. Grote afstanden dus, dat lijkt me vragen om problemen?! En bovendien zal ik voor de realisatie heel mijn huis moeten openleggen om de riolering onder het huis te steken.
Bij mijn weten is het zuiveren van vuil water efficienter dan reeds voorbehandeld water (na septische put dus). Ik belde daarom naar de stad om te vragen of een rechtstreekse aansluiting om de riolering toegestaan is. Hun uitleg was dat het eerst laten bezinken van vast materiaal in een individuele septische put de kans op verstopping verkleint. Als ik geen septische put steek, draai ik zelf op voor de kosten in geval van verstopping.
Wat zouden jullie doen? Septische put of niet? En hoe los je de grote afstanden op (tuin-straat ongeveer 20 meter)? Andere suggesties? Bedankt!