Septische put + aansluiting riolering verplicht?

3

Septische put + aansluiting riolering verplicht?

Dorien Aerts
Dorien Aerts
#Sanitair · 13 jaren geleden

Beste allemaal,

ik kocht net een rijwoning in Mechelen, bouwjaar 1899. Momenteel gaat het afvoerwater naar een septische put, en de overloop hiervan naar een sterfput. Deze putten liggen (uiteraard) in de tuin.

In Mechelen is het echter verplicht om een septische put te steken én aan te sluiten op de riolering. Daardoor zou ik dus eerst alle afvoer naar de septische put (tuin) moeten brengen, om daarna op de riolering (straat) aan te sluiten. Grote afstanden dus, dat lijkt me vragen om problemen?! En bovendien zal ik voor de realisatie heel mijn huis moeten openleggen om de riolering onder het huis te steken.

Bij mijn weten is het zuiveren van vuil water efficienter dan reeds voorbehandeld water (na septische put dus). Ik belde daarom naar de stad om te vragen of een rechtstreekse aansluiting om de riolering toegestaan is. Hun uitleg was dat het eerst laten bezinken van vast materiaal in een individuele septische put de kans op verstopping verkleint. Als ik geen septische put steek, draai ik zelf op voor de kosten in geval van verstopping.

Wat zouden jullie doen? Septische put of niet? En hoe los je de grote afstanden op (tuin-straat ongeveer 20 meter)? Andere suggesties? Bedankt!

Alle reacties

0
blade
blade
0 1 Andere professioneel
13 jaren geleden

Dorien, misschien heb je het ondertussen al zelf uitgezocht, maar misschien ook niet. Daarom toch deze reactie. De reactie van stad Mechelen is te volgen. Er is ooit het grote plan geweest om alle septische putten af te schaffen...want men had vuil(er) afvalwater nodig dat beter is bij navolgend reinigingsproces. Degenen die dat besluit zo gestimuleerd hebben, zijn toen gewoon voorbij gegaan aan de slechte toestand van onze openbare rioleringen die het transport van de "vaste stoffen" niet aankunnen -  het blijft dan hangen en verstoppen ter hoogte van breuken en barsten in de oude buizen of kanalen. Ondertussen heeft de overheid veel geïnvesteerd in vernieuwen van alle rioleringen, maar is dat nu al overal gebeurd ? In dat kader moet je de reactie van Stad Mechelen plaatsen; immers de vaste delen zijn na zulke put inderdaad meer vloeibaar geworden en zullen minder verstoppingen veroorzaken.  Na website van Mechelen geconsulteerd te hebben, vermoed ik dat plaatsing van een septische put sowieso verplicht is..., en kan je dus niet kiezen. Als je nu nog actie moet ondernemen.. Het gedeelte tussen uw toilet en de septisch put in de tuin moet je zeker netjes 2%-3% afwatering geven. Heb je minder, stroomt water en vast stukken niet goed door tot aan de put. Heb je meer , dreigt het water sneller weg te lopen als de vast stukken , en blijven deze laatste in de buis liggen... Vermijd tevens korte bochten, neem 2 bochten van 45 ° ipv één van 90 °. Van de septische put naar de straat toe, ook liefst 2 %-3% afwateren , doch dit is minder kritsich , mag ook 1 %-0 % , omdat alles vloeibaar is vanaf daar. Denk tijdens zulke werken ook aan verluchten van je put. Dat kan je rechtstreeks vanuit een gat dat in zulke put gemaakt is, of een buisje (diameter 75 mm bv) aftakken bovenop de invoerbuis , dan via plat verloop in de grond naar punt waar je uit de grond naar boven komt en verder naar boven leiden (bv tegen achtergevel). Laat die verluchting niet direct naast een raam uitmonden (geurtjes !). Denk er tenslotte op dat moment ook aan om misschien een regenwaterput te steken... Enfin, voor al die aanpassingen , moet je inderdaad je huis open leggen, maar ga je sowieso de vloeren (op termijn) niet vernieuwen ? De afstand van 20 M kan je ook niet veranderen...  Hou goed voor ogen, dat fouten inzake riolering nadien bijzonder moeilijk op te lossen zijn , veel moeilijker dan fouten ivm watervoorziening of elektriciteit... Riolering aanpassen, is haast altijd alles openbreken...                

0
Jorn Van Herck
Jorn Van Herck
10 32 Andere professioneel
13 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dorien,

normaal gezien mag je de huidige toestand behouden, tenzij je een grondige wijziging uitvoert aan je rioleringssysteem (bvb bij een grondige verbouwing en/of uitbreiding).

Om te weten of een septische put verplicht kan worden door de gemeente/stad, kan je even checken in welke 'zone' je woning staat volgens het zoneringsplan van VMM:

http://geoloket.vmm.be/zonering/map.phtml

Als je in 'collectief geoptimaliseerd buitengebied' ligt, dan ben je volgens de VLAREM II wetgeving niet verplicht een septische te plaatsen, en mag je 'vuilwater' rechtstreeks de riolering in. Er ligt immers in deze typegebieden een gescheiden rioleringsstelsel.

Voor 'collectief te optimaliseren buitengebied' is dan wel een septische put (voorbehandelingsinstallatie) verplicht. In deze gebieden ligt er nog geen gescheiden stelsel, maar  wordt het op termijn wel voorzien (timing kan je opvragen bij de gemeente/stad).

Het 'grote plan' om de septische putten af te schaffen (zoals in voorgaande reactie vermeld) is nog steeds van toepassing, maar wordt in de meeste gevallen enkel toegepast bij de (her)aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel. In de gebieden waar er maar 1 afvoerbuis ligt, wordt een septische put zelfs verplicht. Zie daarvoor de VLAREM II wet:

Titel II van het VLAREM in pdf - Lne.be - hoofdstuk 4.2

Om de aansluiting bij de verplichting van septische put praktisch uit te voeren, is onderstaande 'post' vrij volledig...

Is je vraag hiermee beantwoord?

Succes nog!

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zo filter je regenwater: van werking, soorten filters tot de prijs en het onderhoud

Zo filter je regenwater: van werking, soorten filters tot de prijs en het onderhoud

Regenwater kan je recupereren als je het eerst filtert. Welke regenwaterfilters zijn er? Hoe onderhoud je een filterset en wat is de prijs?

Lees meer

Douchen met regenwater: mag het en waarop moet je letten?

Douchen met regenwater: mag het en waarop moet je letten?

Regenwater kan je gebruiken voor een aantal huishoudelijke taken, maar mag je ook douchen met regenwater? En waar moet je dan op letten?

Lees meer

Stinkt het regenwater uit je regenwaterput? Dit kan je doen bij geurhinder

Stinkt het regenwater uit je regenwaterput? Dit kan je doen bij geurhinder

Heeft het regenwater een troebele kleur of vind je dat het regenwater stinkt? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Wij lijsten ze voor je op.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag