Isoleren geschilderde woning
Isoleren geschilderde woning
Alle reacties
Beste Peter,
Het is van groot belang dat uw muren, in beide gevallen: spouwmuurisolatie en buitengevelisolatie, niet dampremmend afgewerkt zijn. Indien uw verflagen niet dampopen zijn, is het aan te raden uw verflagen van de muur te verwijderen (of op zijn minst op te ruwen). De waterdampdruk in huis dient zijn weg naar buiten te vinden via uw muur. Vandaag kan dit woonvocht ontsnappen via uw spouw. Bij het isoleren van uw spouw zou het water zich kunnen opstappelen in uw buitenste baksteen en zou uw verf kunnen afschilferen.
Trouwens om een buitengevelisolatiesysteem te plaatsen is het verwijderen/het opruwen van de verf eveneens een vereiste voor de hechting van de lijm waarmee de isolatieplaten bevestigd worden.
Daarnaast is het isoleren van de gevel langs de buitenzijde enkel optimaal indien de lucht in de bestaande spouw tot stilstand gebracht wordt.
De conclusie is dat u best eerst uw verflaag aanpakt om dan een keuze te maken in de isolatietechniek.
Mocht u nog bijkomende vragen hebben, contacteer ons dan via www.vivixtum.be
Met vriendelijke groeten,
Het Vivixtum Team
Ik zou de spouw van mijn woning,gebouwd in 1950, willen isoleren. De gevels hebben al meerdere lagen verf. Wat ik al gelezen heb is om de spouwmuur te isoleren deze verf dampopen moet zijn, wat hier dus zeker niet het geval is. Een andere oplossing is isoleren aan de buitenzijde en afwerken met crepi of ander materiaal, maar in dat geval zou mijn niet gevulde spouw als schouw fungeren. Wat als ik nu beide combineer,spouw gevuld met EPS parels (6cm) en isolatie (PIR of PUR platen 8cm)aan buitenzijde gevel zonder de verf van mijn gevels te verwijderen. Kan dit, of zullen er toch problemen optreden, vocht.....andere?
Tegen 2020 wil Europa dat alle nieuwbouwwoningen en grote renovaties energieneutraal geïsoleerd worden. Met alleen je spouw te isoleren ga je er dus niet komen. Een buitenisolatie is een zeer goede oplossing maar je mag geen open spouw hebben bij het plaatsen van een buitenisolatie. Je hebt dan immer geen ventilatie meer in de spouw. Stilstaande lucht trouwens ook de beste plaats om schimmels te kweken. Je kan wel de bestaande spouw eerst laten isoleren (pur of andere) en daarna de buitenzijde laten isoleren. Het is de totale dikte van de isolatie, maal de λ-waarde van het gebruikte isolatiemateriaal, die je nodig hebt voor de berekening van de U-waarde. Bij een volledige opbouw zijn meerdere dampschermen geen probleem. Als de buitenzijde beter geïsoleerd is dan de spouwmuur dan kan je nooit intern condensatie krijgen tegen een (oude) dampdichte verflaag.
Groeten
Vochtadvies
Ik zou de spouw van mijn woning,gebouwd in 1950, willen isoleren. De gevels hebben al meerdere lagen verf. Wat ik al gelezen heb is om de spouwmuur te isoleren deze verf dampopen moet zijn, wat hier dus zeker niet het geval is. Een andere oplossing is isoleren aan de buitenzijde en afwerken met crepi of ander materiaal, maar in dat geval zou mijn niet gevulde spouw als schouw fungeren. Wat als ik nu beide combineer,spouw gevuld met EPS parels (6cm) en isolatie (PIR of PUR platen 8cm)aan buitenzijde gevel zonder de verf van mijn gevels te verwijderen. Kan dit, of zullen er toch problemen optreden, vocht.....andere?
Benny de schilder heeft zijn spouwmuren ook laten isoleren met PUR. Alle muren zijn meermaals geschilderd, toch zijn er geen vochtproblemen. De bouw is van de jaren 1950. Nergens zijn waterkeringen aanwezig in de muren. Een geschilderde spouwmuur hoeft geen enkel probleem te zijn om deze te laten na isoleren. Worden na het isoleren vochtproblemen vastgesteld dan waren deze vochtproblemen reeds aanwezig voor het isoleren. Neem de oorzaken weg en de gevolgen blijven ook weg.
Groeten
Vochtadvies

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Wat is de prijs van vloerisolatie?
Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?
Lees meer
Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter
Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.
Lees meer
Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen
Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen