3

Bestaande - ongebruikte schoorsteen in appartementsgebouw.

bearsden
bearsden
#Verwarming & koeling · 12 jaren geleden
Beste, ik zit op het 2de en hoogste verdiep van een appartement. De onderburen hebben gemeenschappelijk een schouw die door geen van de partijen nog gebruikt wordt. Graag had ik de schouw weggebroken om er een gashaard te zetten maar dan wil ik dit reglementair doen tov de onderburen in geval deze later hun eigendom willen verkopen. Hun bestaande en ongebruikte schouw zou dan niet meer kunnen hergebruikt worden. Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Mvg

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3492 Andere particulier
12 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Gaat het om 2 aparte schouwkokers die bij je onderburen in een technische ruimte uitkomen en buiten gebruik gesteld zijn naar aanleiding van de installatie van muurdoorvoer-gasketels ? (In andere bewoordingen : de onderburen gaan die schouwen nooit meer willen gebruiken)

Schouwen staan in de basisacte vermeld als behorend tot de gemeenschappelijke delen.  Je wil dus een stukje van de gemeenschappelijke delen privatief maken.   Zijn je onderburen akkoord om hun schouw definitief buiten gebruik te stellen (met als voordeel voor hen dat ze niet meer moeten bijdragen tot eventueel onderhoud van de schouw (kuisen/herstellen) ?)  Ben je bereid om bv een ietsie-pietsie méér bij te dragen in de mede-eigendom omdat je privatieve eigendom een ietsie pietsie  vergroot ?

Op een algemene vergadering van mede-eigenaars moet de bestemmingswijziging (en eventueel een kleine aanpassing in de verdeelsleutel van de mede-eigendom) goedgekeurd worden met vier-vijfden of vijf-vijfden van de stemmen.  (Of minimaal het getekend akkoord van de 2 mede-eigenaars als't een kleine flat betreft die (nog) niet door een syndic doch onderling beheerd wordt.

Laat de correcties maar komen.

0
bearsden
bearsden
0 1 Andere professioneel
12 jaren geleden
Dank je wel, ik zal dit zeker voorleggen. Het gaat over een dikke muur tegen de binnenwand van ongeveer 35 cm diepte waar 3 schouwen in lopen (in baksteen). Deze werden vroeger gebruikt voor kachels, maar zijn nu idd niet meer actief. Onderhoud van die schouw is dus ook niet meer nodig en ik kan misschien voorleggen dat wanneer de oude schouw op het dak (die ook vervallen en oud is)vervangen wordt door een alu van mijn gashaard, er nooit nog gemeenschappelijke kosten gaan zijn moest er eventueel schade komen aan die oude schouw. Ik heb maar 2 mede-eigenaars, dus een onderling getekend akkoord zou dat voldoende zijn?
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Ontdek hoe je je huis energiezuinig kan verwarmen en bespaar op energiekosten. Tips over slimme thermostaten, de ideale verwarming en warm water.

Lees meer

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Welke soorten parket zijn te combineren met vloerverwarming? Waarop moet je letten bij de plaatsing? En hoe zit het met keramisch parket?

Lees meer

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Met de nieuwe F-gasregelgeving komen er nieuwe koelmiddelen bij voor warmtepompen. Maar welk koelmiddel is het beste voor jouw warmtepomp?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag