3

Isoleren buitengevel (binnenkant)

Aspharanx
Aspharanx
#Isolatie · 12 jaren geleden

Ik ben bezig met een grondige verbouwing en onlangs kwam er een expert kijken voor advies betreffende de werken en deze opteerde om de buitenmuren te isoleren. De rijwoning dateert uit 1920/1921 en bestaat een anderhalfsteense muur aan de buitengevels, er is dus geen spouwmuur. 

In hoe ver ik weet bestaan er drie manieren om een buitenmuur te isoleren: langs de buitenzijde, de spouwmuur of langs de binnenijde. Vermits er geen spouwmuur is schieten er nog maar twee opties over. Maar ook de eerste biedt geen mogelijkheid. Het huis is immers merkwaardig erfgoed en staat op de rooilijn, dus ik denk niet dat er een mogelijkheid is om dan aan de buitenzijde het huis te isoleren.

De binnenzijde dan maar? Tot ik dit op livios las:

Dan stel ik me op dit moment ook de vraag, is het wel nuttig om de muur dan te isoleren? Wegen de voordelen van betere isolatie op t.o.v. de nadelen?

Alle reacties

0
Isolteam
Isolteam
10 41 Andere professioneel
12 jaren geleden

Beste,

Het is inderdaad de minst gunstige manier om de buitenmuur te isoleren.

Het isoleren langs de binnenzijde is zeker het overwegen waard, maar er zijn enkele belangrijke aandachtspunten.

U gaf ze in uw mail al perfect aan. Na isolatie zal de gevel niet meer opgewarmd worden van binnen uit, de gevel wordt dus gevoelig voor vorstschade. Vocht in de muur kan bevriezen en schade veroorzaken. 

De techniek is zonder meer toepasbaar als:

- er geen zichtbare schade is aan de binnenafwerking; sporen van vocht, scheuren

- er geen zichtbare schade is aan de buitenzijde van de gevel; afschilfering van de bakstenen

- er geen vochtbronnen zijn in de gevel; opstijgend vocht, spatwater

- er geen vocht- of vorstgevoelige leidingen in de muur zijn ingewerkt

Let ook op de toestand van de eventuele houten vloeren en draagstructuur die in de muur zijn ingewerkt, deze moeten onbeschadigd zijn.

Koudebruggen zijn ook niet uit te sluiten. Overal waar de draagvloer en tussenmuren tegen de gevel komen hebt u in principe een koudebrug. Goede ventilatie van de vochtige binnenlucht zal dus absoluut noodzakelijk zijn. Anders kan deze vochtige lucht gaan condenseren op de koudere oppervlaktes en vochtschade en schimmelvorming veroorzaken.

Een goede dampdichting aan de warme binnenzijde is zeker ook aangewezen. De vochtige binnenlucht dringt anders door het isolatiepakket en komt tegen de koude gevel, met eventuele condensatie als gevolg.

In zeer vochtige lokalen (bijv. zwembad, sauna) valt deze techniek zeker af te raden.

Met vriendelijke groet,

Hendrik Snauwaert

Isolteam

0
Aspharanx
Aspharanx
0 3 Verbouwer
12 jaren geleden
Alvast bedankt voor uw antwoord. De gevel zelf bevat beschadigde stenen (stukgevroren), het is wel de bedoeling om deze ooit aan te pakken maar daar is voorlopig geen budget voor voorzien. Verder bevatten de buitengevels heel wat opstijgend vocht, de aannemer gaat deze wel injecteren. Bovendien komt aan 1 van de muren de keuken. M.a.w. als ik uw bericht dan lees is het niet echt aan te raden. De architect sprak van een soort rockwoolplaat die je gewoon kan aanbrengen zonder dampscherm, iemand daar per toeval ervaring mee? Want wil nu ook niet dat ik met koudebruggen en vochtproblemen ga zitten aan de buitenmuren.
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag