5

zonwerend glas of screens

Davy
Davy
#Ramen en deuren · 13 jaren geleden

hey

Wij gaan bouwen, maar twijfelen nog tussen zonwerend glas ( climaplus 4s van saint gobain) of screens,

is hier iemand die ervaring heeft met zonwerend glas?

Onze achtergevel is volledig zuid gericht en heeft grote glaspartijen, dus enige bescherming tegen de zon is aangewezen.

Met vriendelijke groeten,

Alle reacties

0
Livarti
Livarti
0 1 Andere particulier
13 jaren geleden

Hallo Davy,

Ik zou absoluut afraden om voor zonwerend glas opteren en wel om deze 3 belangrijke redenen:

- zonwerend glas levert (nog) niet de temperatuurdaling op die buitenzonwering (bv. screens) oplevert. Er is momenteel nog steeds een verschil in temperatuurwinst van ongeveer 3 à 5° tussen beide, wat een erg groot verschil is, zeker bij hogere buitentemperaturen.

- zonwerend glas is een permanente, statische oplossing. Dit wil zeggen dat de zonnewinsten in het voor- en najaar en in de winter ook verloren zullen gaan. Concreet betekent dit dat de gratis zonnewarmte op die periodes niet binnen kan en je dus moet gaan bijverwarmen. Je betaalt dus eigenlijk 2x: een duurdere glasoplossing en een hogere jaarlijkse energierekening.

- het invallend zonlicht (bij laagstaande zon) wordt vele malen beter gereflecteerd dan bij een glasoplossing.

Conclusie: een buitenzonwering is de meest effectieve manier om de warmte én het licht buiten te houden. Het is bovendien een dynamische oplossing zodat je zelf kan beslissen wanneer beschaduwing nodig of wenselijk is.

Groeten en veel succes met de bouw ,

Marc Van den Berg - Livarti Group

0
Soofje
Soofje
1 19 Bouwer
8 jaren geleden

ik heb eigenlijk dezelfde vraag, maar dan 4 jaar later. De gevel is ZZW gericht en de ramen hebben een U-waarde van 1,00.

0
Géry VD.G
Géry VD.G
6 49 Verbouwer
8 jaren geleden

Voor en nadelen

http://www.hetportaal.be/zonwerend-glas.html

NB ;

Er bestaan verschillende types , waarvan sommigen de warmte buitenhouden maar wel het zonlicht zelf nog binnenlaten. Zonwerend glas helpt dan ook niet zozeer tegen verblinding maar is louter bedoeld om de warmte buiten te houden. Op die manier is zonwerend glas ook altijd een soort van : in de zomer wordt warmte buitengehouden, terwijl in de winter warmteverliezen net beperkt worden. Dit is bovendien nodig om aan de huidige EPB-normen te voldoen.

0
xav22
xav22
0 5 Verbouwer
7 jaren geleden

Bedankt voor je interessante antwoord

Voor en nadelen

verlichting design

Er bestaan verschillende types , waarvan sommigen de warmte buitenhouden maar wel het zonlicht zelf nog binnenlaten. Zonwerend glas helpt dan ook niet zozeer tegen verblinding maar is louter bedoeld om de warmte buiten te houden. Op die manier is zonwerend glas ook altijd een soort van : in de zomer wordt warmte buitengehouden, terwijl in de winter warmteverliezen net beperkt worden. Dit is bovendien nodig om aan de huidige EPB-normen te voldoen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Materialen voor ramen en deuren: voor- en nadelen, prijs en onderhoudstips

Materialen voor ramen en deuren: voor- en nadelen, prijs en onderhoudstips

Nieuwe ramen en deuren kiezen? Vergelijk materialen, beglazing en prijzen en vind zo de beste match voor jouw woning en budget.

Lees meer

Op zoek naar een plaatser voor ramen en deuren? Zo vergelijk je slim!

Op zoek naar een plaatser voor ramen en deuren? Zo vergelijk je slim!

Wil je nieuwe ramen en deuren laten plaatsen? Ontdek hoe je plaatsers vergelijkt en een goede plaatser voor je ramen en deuren kiest.

Lees meer

Soorten rolluiken: welk matcht met jouw woning?

Soorten rolluiken: welk matcht met jouw woning?

Er zijn meer soorten rolluiken op de markt dan je denkt. Welke uitvoering past het best bij jouw woning? Een inbouw-, opbouw- of voorzetrolluik?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag