2

Herstellen van verpulverende vezelplaten aan plafond

Steven38
Steven38
#Wanden en plafond · 12 jaren geleden

Ik heb een externe garage met een (binnen-) dak bestaande uit:

-grote vezelplaten

-Die grote vezelplaten worden omhoog gehouden door grote balken op 30cm afstand van elkaar

Nu zijn die vezelplaten serieus aan het verpulveren. Met je vinger erover wrijven geeft een wolk van houtschilfers die naar beneden vallen. Nu vroeg ik me af hoe ik het best zoiets herstel. Alle tips zijn welkom.Bijgevoegd is een fotootje van het betreffende dak.

MVG, Steven

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/8762/imag0337.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=284a69212c2e6ab3032969bb3dafe0cc

Alle reacties

0
Regis07
Regis07
8 63
12 jaren geleden

Op de foto lijkt het mij duidelijk dat deze spanplaten vochtig zijn of hebben opgenomen, donker kleur van de draagbalken en op de platen.

Mogelijk heb je of heeft u een lek gehad in uw dak. Dus dit zeker controleren!

De verpulvering van de platen is niet tegen te houden.

Deze gewone spanplaten zijn niet waterwerend, de groene wel.

Deze voorzichtig losmaken en vervangen is de best oplossing.

Deze spanplaten (enkel deze die zijn aangetast) hebben geen hechting meer en dus ook geen draagkracht.

De lijm die erin verwerkt is is opgelost.

Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat een spanplafond installeren door ervaren professionals. Vergelijk gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Met welk materiaal je wanden afwerken? 7 opties voor wandbekleding

Met welk materiaal je wanden afwerken? 7 opties voor wandbekleding

Wandtegels, hout, gipsplaten, kunststofpanelen, … De mogelijkheden voor wandbekleding zijn uitgebreid. Een overzicht van de materialen voor je wanden.

Lees meer

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

De kleur geel verovert in 2025 onze interieurs. Door de kleur juist te combineren tover je je woonkamer om tot een warme cocon.

Lees meer

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, schilderij of hanglamp ophangen? Hoe doe je dat dan correct? We maken je wegwijs in de wereld van pluggen, kleefhaken, …

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag