7

info over wlefsels

leo1944
leo1944
#Fundering · 12 jaren geleden

Hallo, als nieuw lid stel ik de vraag i.v.m. doorbuigen van welfsels om mij toch gerust te stellen. Wij hebben op een plat dak van 5x8 meter zeven jaar terug welfsels geplaatst conform met de geldende normen 17 cm, deze overbruggen 5,20 meter, daarop beton gegoten van 10 cm dik met dubbele netten. Wij plaatsten onlangs hierop zonnepanelen met de nodige gewichten. Bij onderhoudswerken(schilderen)viel mijn oog op het doorbuigen van het plafond in het midden, bij nameting gaat dit over een verschil met de zijkanten van 1 à 2 cm, mag ik dit als normaal beschouwen? Toevallig dzelfde vraag gesteld aan een dakwerker die mij antwoordde dat er hoegenaamd geen probleem was, maar ik stel de vraag hier om zeker te zijn. Het kan dus ook zijn dat de doorbuiging er was voor het plaatsen van de zonnepanelen, mij gaat het om de zekerheid. Ik heb het net ook al eens geraadpleegd om ergens een norm te vinden wat mag en niet mag, maar hierover niets gevonden.

Alle reacties

0
leo1944
leo1944
0 3 Andere particulier
12 jaren geleden
Misschien weinig gekend over dit onderwerp of misschien was het een overbodige vraag en is er hoegenaamd geen probleem, toch bedankt.
0
StefanTu
StefanTu
2 60 Andere particulier
12 jaren geleden

Welfsels van 17 cm dikte en daarop nog eens 10 cm beton + 2 netten? Amaai dat heb ik nog nooit gezien. Ik lees op 't net grootte ordes

van doorbuiging 1/800. Dan zou die 2 cm veel zijn. Maar heb je dat gemeten trouwens? Tov de onderliggende vloer die misschien ook niet waterpas is of doorbuigt?

0
Lovilelek
Lovilelek
1 10 Verbouwer
12 jaren geleden
2 cm op 520 cm is nog altijd een kleine doorbuiging - werden de welfsels ondersteund bij het gieten van die 10 cm beton ? wat staat er in de voorschriften van de fabricant over plaatsing en verwachte doorbuiging ? wat zegt je architect (als die er was) ?
0
leo1944
leo1944
0 3 Andere particulier
12 jaren geleden
Bedankt beste StefanTU en Lovilelek wie van de twee stelt me het meeste gerust, degene die mij 2 cm toestaat, en ja de welfsels werden alle gestut volgens de regels. Nu we zullen er maar niet van wakker liggen want 5.20 m is al heel wat om te overbruggen en misschien met de tijd zal er wat speling ontstaan, ze liggen er nu reeds 7 jaar. wat betreft de vloer, dat kan ik ook nog eens nakijken want ik moet toegeven dat de chapper ook niet van het gedetailleerde soort was en die zal het moeilijk gehad hebben met de isolatie die er op gespoten was wshlk. Bedankt jongens voor het antwoord.
0
Lovilelek
Lovilelek
1 10 Verbouwer
12 jaren geleden

wat heb je precies gemeten ? de doorbuiging van de blote welfsels of die van de welfsels na het plakken ? wat als de plakker een laag van 1 tot 2 of zelfs 3 cm gezet heeft ?

0
leo1944
leo1944
0 3 Andere particulier
12 jaren geleden

Eigenlijk het plafond want er werd niet geplakt, alleen een lattenraster geplaatst met het plafond erop. Dus hier kann ook wat speling opzitten, maar ik ga het wel niet afbreken(grapje).

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag