6

EPB en houtbouw

ron en rosie
ron en rosie
#Ontwerp · 12 jaren geleden
De epb man kwam langs en als je zo hoort zouden we niet voldoen aan de E-waarde wat gevraagd wordt volgens de wetgeving. Wij hebben massieve balken van 7cm een spouw van 14,5 volledig opgevuld met isofloc en dan planken van 2cm. Er is een ventilatiesysteem D. overal 3 dubbel glas. Je voelt nu al zonder verwarming aan dat deze bouw bijna geen energie meer zal nodig hebben.Zijn er nog mensen die hier problemen bij ondervinden. Heel die wetgeving klopt niet...

Alle reacties

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
12 jaren geleden

Ik heb natuurlijk niet alle gegevens, maar het lijkt me straf dat je met een systeem D, driedubbel glas en goed geïsoleerde spouw je het wettelijke E-peil niet haalt. Wat zit er in de vloer en het dak? Wat zou volgens jouw EPB-verslaggever nog beter kunnen? En wat heeft je architect daar op te zeggen?

0
ron en rosie
ron en rosie
0 1 Bouwer
12 jaren geleden
De architect zei niet direct iets over de EPB. Vloer is geïsoleerd met 12 cm XPS platen. De EPB verslaggever gaaf nog geen getal door, maar zei wel dat we een blowerdoortest zullen moeten laten doen om aan onze waardes te komen zodat we geen boet krijgen. Ik dacht om lager te geraken zodat we een enige premie zouden krijgen bij onze nieuwbouw van eandis.:-)
0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
12 jaren geleden
Ik vind het vreemd dat een blowerdoor jullie moet redden met zo'n goede gebouwschil... Hopelijk kunnen jullie die boete vermijden!
0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

De minimum isolatiedikte die nodige is voor een bouwvergunning van 2013 = 6,2 cm PUR (l 0.023) of 11 cm rotswol (l 0.041) voor de muren en de vloer en 7,8 cm PUR (l 0.023) of 14 cm rotswol (l 0.041) voor het dak.  Voor bouwvergunningen afgeleverd in 2014 wordt dit meer (lees dikkere isolatie).  Isofloc zit met een lambda waarde van 0.037 daar ergens tussenin.  Uw 14,5 cm moet dus voldoend zijn.  Als aan de binnenzijde alles dampdicht is afgewerkt zie ik geen probleem.
Groeten
Vochtadvies

0
SXTC
SXTC
0 37 Verbouwer
12 jaren geleden

Ik ga er vanuit dat je wel voldoet aan de normen en dat men probeert een boete te innen in de hoop dat jij erin trapt en betaald. Ik heb nog al zo een geval meegemaakt waar OCMW iemand niet wilde uitbetalen (terwijl men dit wettelijk niet mocht weigeren) en dit uiteindelijk via de burgemeester kunnen rechtzetten heeft. En ik heb nog gehoord van gevallen waar een overheidsdienst misbruik maakt en zelf het geld verduisterd. Wij zitten ook niet voor niets in het meest corrupte land ter wereld. Op de kleine man 200% controle, op de grote 0% controle...

Kijk naar de grondwet en naar "democratie" die worden al in één keer af tafel geveegd door "cordon sanitaire" (tegen democratie en de grondwet!), en zo kan ik wel minstens 10 zaken opnoemen waarvoor men je 50 jaar geleden een landverrader zou hebben genoemd.

Hoedanook hoop ik voor jou dat je genoeg bewijsmateriaal bijeenkrijgt om deze duidelijke "foutieve" afkeuring, terug recht te zetten en je geen onrechtvaardige dievenboete hoeft te betalen!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag