Mogelijke geluidshinder door ventilatiesysteem voorkomen
Wij zijn momenteel druk bezig met de bouwplannen voor onze toekomstige lage-energiewoning (houtskeletbouw). We zijn er echter nog niet uit welk ventilatiesysteem we willen toepassen. Een van de belangrijkste criteria voor mij is het vermijden van enige geluidshinder door het ventilatiesysteem. Ik ben namelijk uiterst gevoelig voor 'geluid' in het algemeen. Om een voorbeeld te geven: het 'ruisen' van de verwarming zorgt er al voor dat ik moeilijk kan inslapen...
Met het oog op een lage-energiewoning lijkt een keuze voor systeem D het meest voor de hand liggend. Op akoestisch vlak ben ik echter bevreesd voor geluidshinder via het buizennet. Hetzij geluid van de unit, ventilatoren, e.d., hetzij 'geruis' van aan- en afgevoerde lucht.
Bij een systeem C heb je dan weer het risico op geluidshinder van buitenaf.
-Welk systeem zouden jullie ons aanraden, met het oog op een zo stil mogelijk huis?
-Is een volledig 'stil' systeem C of D überhaupt mogelijk?
-Welke tips of richtlijnen kunnen jullie geven om mogelijke geluidshinder zoveel mogelijk te voorkomen/beperken?
-Zijn er bepaalde merken of types die bovengemiddeld scoren op vlak van akoestisch comfort?
Alvast bedankt voor de reacties.