Plotse drukverschillen in de leidingen na de regenwaterpomp.
Hoy,
Wij beschikken over een regenwatertank van 20000 liter. Het water uit de tank wordt via een filtersysteem naar de nodige punten aftakpunten (wasmachine - buitenkranen - toiletten en badkamer) gestuurd met behulp van een centrifugaalpomp met presscontrol. Dit maakt dat wij constant over een druk van 5,5 bar beschikken tijdens het pompen. Echter, na het openen van bijvoorbeeld de douchekraan valt de druk in één keer weg gedurende de tijd dat de pomp moet opstarten (2-tal seconden) en komt er gedurende die korte tijd weinig water uit de kraan. Dat op zich is niet zo erg. Als het debiet van de waterafname echter niet groot genoeg is schakelt de pomp af gedurende enkele seconden met als gevolg dat het waterdebiet aan de kraanuitgang gedurende die tijd ook terugvalt. Een vervelende eigenschap die ik dacht op te vangen door het plaatsen van een waterbuffertank zoals bij een hydrofoorgroep. De plotse drukverschillen zijn daarmee van de baan, maar nu heb ik wel het feit dat de druk van 5,5 bar langzaam aan zakt naar de ingestelde druk van het membraam in de buffertank, namelijk 1,5 bar vooraleer de pomp terug opstart. Daarenboven gaat mijn presscontrol niet meer werken en is dus mijn droogloopbeveiliging ook foetsie.
Mijn vraag is dus de volgende. Bestaat er een manier om bij een gewone centrifugaalpomp met presscontrol de waterdruk aan de kraan constant te houden bij laag afnamedebiet? Dient er een ander soort pomp geïnstalleerd? Wie heeft ervaring met dit probleem? Wie een oplossing weet zou ik zeer dankbaar zijn deze met mij te willen delen.
Groetjes
Herwig