4

verkeerde plannen gebruikt

Ketnet
Ketnet
#Fundering · 12 jaren geleden

Onze bouwfirma heeft de fundering vorige week geplaatst en daarbij een fout gemaakt. Ze gebruikten nog de oude plannen waarin een eiland vervat zat in de keuken. Uiteindelijk was dit eiland reeds 3 maanden al van de plannen verdwenen. Toen we deze week naar de fundering gingen kijken, zagen we een oranje buis voor de afwatering van de spoelbak in het midden van onze keuken tevoorschijn komen uit de fundering. Ik heb direct een mail gestuurd naar de bouwfirma en daar geven ze toe nog met de oude plannen gewerkt te hebben. Maar volgens hen kan dit niet kwaad dat de afwatering daar zit van de spoelbak. Ze gaan een verbindingsbuis boven de fundering leggen naar de muur waar de spoelbak tegen komt. Gaan we hier geen problemen mee krijgen op termijn? Volgens hen zou het wel een probleem geweest zijn indien het de afwatering van een toilet was geweest... Kunnen we eisen dat de fundering opnieuw opengebroken wordt en alles opnieuw gedaan wordt? Uiteindelijk hebben we de plannen ondertekend zonder eiland..., maar met een keuken in L-vorm.

Graag jullie advies/mening...

Bedankt

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
12 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Vraag ook eens de mening van de architect doch bij m'n grondige verbouwing zo'n 20 jaar geleden (herinrichting van een huis dat toen zo'n 20 jaar oud was) heb ik ook afvoerbuizen meters verplaatst door enkel de bovenste chape uit te kappen (dus gelijkaardig aan uw casus waar de bovenste chape er nog niet ligt) en met 45° bochten gewerkt te hebben en met buis van 50mm voor douche en 40mm voor lavabo.   Vraag hier dat ze minimaal 50mm gebruiken.

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
12 jaren geleden

Ideaal is het niet, maar het hoeft geen probleem te zijn. Ik neem aan dat de spoelbak geen meeeeeeters van de afvoer af staat. Met de nodige buizen en bochten is dit wel op te lossen. Opvulchape erover en het is nooit gebeurd!

Zeker eens een tweede mening vragen aan je architect!

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

Laat altijd bochten van 45° gebruiken, zo kan er later een camerainspectie plaatsvinden mocht het nodig zijn.
Verstoppingen en geluidhinder worden hierdoor ook beperkt.
Verder hoeft het verplaatsen van een afvoer geen probleem te zijn, zolang alles maar bergaf loopt.
Groeten
Vochtadvies

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag