lek door plat dak van nieuwbouw

3

lek door plat dak van nieuwbouw

Dirk Van Laethem
Dirk Van Laethem
#Dak · 12 jaren geleden
Beste, Wij zijn momenteel aan het bouwen en na de werken van de dakwerker heb ik de platte daken onder water geplaatst op aanraden van een vriend. Na ongeveer 15 min begonnen we doorsijpelen van druppels waar te nemen door de weefsels en de gaten in het plafond aangebracht voor de verlichting. Wij hebben dit uiteraard aan de dakwerker laten weten en op het eerste zicht kon hij op het plat dak geen probleem vaststellen. Hij heeft dan enkele kleinere stukken roofing bijgeplaatst maar na dezelfde proef opnieuw waterdruppels door het plafond. Een tweede maal heeft hij 2 banden gelegd van samen opnieuw ongeveer 8m2 maar nog steeds met hetzelfde resultaat... Het plat dak heeft een oppervlakte van ongeveer 35 M2. Het is volgens de dakwerker aangelegd volgens de regel van de kunst. Onderlaag, isolatie en roofing bovenlaag. Hier Hoe moet dit verder ? Is het beter van de gehele dakbedekking af te halen en opnieuw te starten ? Stel nu dat er een nieuw laag roofing over dit gehele platte dak wordt geplaatst, wat dan met de isolatie ? Deze is nu nat. Moet deze ook vervangen worden ? Kan deze rotten en zijn eigenschappen verliezen naar isolatie toe ? Graag jullie advies. Mvg Dirk

Alle reacties

0
StefanTu
StefanTu
2 60 Andere particulier
12 jaren geleden

Beste Dirk,

Ik heb een 'gelijkaardige' situatie meegemaakt maar een echte oplossing naar mijn gevoel is er niet gekomen. Bij mij hadden ze het plat dak uitgevoerd maar de randen lagen nog los. Bij een onweer, is dan een plap van de PVC dichting open gewaaid(omdat er nog geen kiezel op lag) met als gevolg : water onder de dichting. Architect zei dat de dakwerker alle water eruit moest zuigen. Dakwerker zegt dat het geen kwaad kan omdat de dakdichting dampopen is en het water kan verdampen. Dan maar zelf wat opzoeking gedaan en blijkbaar had de dakwerker wel gelijk dat de dichting waterdicht maar redelijk dammopen is. Maar bleef wel een feit dat de isolatie nat was en dus niet goed zal isoleren. Hopelijk is ze nu wel droog geworden ondertussen. Toen alles klaar was zag ik volgens mij een beschadiging aan de PVC dichting. Dakwerker vroeg of er natte plekken aan de plafonds waren maar die waren er niet dus geen lek zei hij. Maar ik redeneerde dan : er zit toch nog een dampscherm onder! Daarop blijft het water toch staan !? Dakwerker bleef volhouden dan als er een lek is, dit direct zichbaar wordt.

Dirk: daarom snap ik niet dat bij U het water zo rap doorsijpelt. Ofwel ben ik verkeerd ivm dat dampscherm.

Welke isolatie is er gebruikt bij U?

Kortom bij mij werd alles dus afgewimpeld.

Volgens een assistent van de architect, die regelmatig de werfvergaderingen opvolgde, was er zelfs geen dampscherm nodig. Of die man arhitect was weet ik niet maar die wist duidelijk NIET waar de klepel hangt.

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

Een lek in een plat dak kun je (laten) opzoeken door een traceergas lekdetectie bij weinig wind. 
Een lek in een daktuin kun je opsporen door een fluorescentie lekdetectie met kleurstoffen. 
Een PVC dakfolie heeft een gemiddelde dikte van 1,5 mm, dit geeft een µ-waarde van 10.000 x 0,0015 = µ 15.  Dit is redelijk dampdicht.  Roofing heeft een dampdiffusieweerstand van 2.000 x 0,004 = µ 8. 

Het water dat in je isolatie is gelopen zal wel verdampen (diffunderen) maar niet langs boven.  De isolatie zal niet gaan rotten omdat deze niet organisch is, hout echter wel.

Aan de warme zijde van een dak (plat dak of hellend dak) MOET altijd een naadloos dampscherm aangebracht zijn.  Dit is absoluut noodzakelijk om interne condensatie te voorkomen.
De waterdichtheid van een plat dak kun je nakijken door dit onder water te zetten gedurende enkele uren.  De opkanten van een plat dak en de waterkeringen met de opgaande muren zijn even belangrijk.  Je kan alle details en aansluitingen nakijken in het handboek over waterdichting-, vocht, en condensatieproblemen op www.humida.be, een aanrader.
Groeten
Vochtadvies

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je dak herstellen, renoveren, isoleren of onderhouden? Ontdek alle dakwerken en hun kostprijs

Je dak herstellen, renoveren, isoleren of onderhouden? Ontdek alle dakwerken en hun kostprijs

Wil je dakwerken laten uitvoeren? Ontdek de soorten werken en hun kostprijs en tips om je dak te herstellen, renoveren, isoleren of onderhouden.

Lees meer

Welke dakrenovatie past bij jouw woning? Alle opties, prijzen, premies en tips

Welke dakrenovatie past bij jouw woning? Alle opties, prijzen, premies en tips

Ontdek alle opties voor dakrenovatie, inclusief prijzen, premies, regels, isolatie, valkuilen en slimme tips. Voor platte en hellende daken.

Lees meer

Dakbedekking voor hellende en platte daken: overzicht van materialen en prijzen

Dakbedekking voor hellende en platte daken: overzicht van materialen en prijzen

Welke dakbedekking past het best bij jouw woning? Ontdek alle materialen voor platte en hellende daken met hun voor- en nadelen en prijzen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag