Beschadiging aluminium ramen bij contact met vloer
Beschadiging aluminium ramen bij contact met vloer
Alle reacties
Kan u wat extra uitleg geven over op welke plaatsen deze brei verschijnt? Is dit enkel aan de onderkant en spreekt u over "boven" het profiel tegen de raam (waarna het dan op de grond loopt), of onder het profiel tegen de vloer?
Deze witte brei verschijnt enkel aan de onderkant van het profiel, waar het kontakt heeft met het vloerpas.
Het meeste komt eigenlijk van net onder het vloerpas. De grootste schade bevindt zich loodrecht op de voegen van de vloer of waar er contact is met cement of voegsel. De raamfabriekant zegt dat de cement het alu aantast, eigenlijk langzaam wegvreet. Door te kuisen wordt de cement terug geactiveerd en wordt zij terug agressief zegt hij.
De siliconevoeg is nu toch al een 6 tal maanden aangebracht en toch begint er terug met mondjes maat zo'n witte brei van onder de siliconevoeg op te steken. Ik zou de voeg terug uitsnijden en het raamprofiel grondig willen reinigen.
Ik heb er momenteel al aangedacht om het profiel te reingingen met cementsluierverwijderaar, waar ik er bij kan natuurlijk.
Heeft u andere ervaringen of oplossingen?
Ik heb de indruk dat uw chape nat is en dat de natte cement uw aluminium aantast (inbranding door oxidatie). Normaal moet je bij een natte chape ook lichte condensatie hebben aan de onderzijde van het glas, bij koude nachten. Bij een vloerverwarming kan het voorkomen dat je geen condensatie kunt vaststellen. Deze condensatie kan ook enkel op de ramen van bovenverdiepingen zijn (want warme lucht stijgt). Als de chape nat is dan zitten uw waterkeringen niet op de juiste plaats. De oorzaken, gevolgen en oplossingen kun je terugvinden in het handboek op www.humida.be
Groeten
Vochtadvies
Ik kan u zeggen dat men al een bepaalde tijd een samenstelling gebruikt (tegellijm in de chape) die ervoor zorgt dat het materiaal nog steviger op zijn plaats blijft. Dit heb ik gehoord van een vloerder, men past dit ook vaak toe in de bouw in het metselwerk, daarom zie je vaak een witte substantie op de buitenkant van de stenen als het regent. Het is dus mogelijk dat het deze lijm is die u problemen geeft maar ik ga mij hier niet over uitspreken omdat mijn ervaring op dit vlak zeer beperkt is
Wel zou ik nagaan welke tegellijm er gebruikt is mocht dit het geval zijn omdat er lijmen bestaan met bijtende bestanddelen.
Maar ik ga niet de vinger wijzen, ik vind het gewoon raar dat men mogelijk een witte substantie zou gebruiken in de fundering... maar bij het plaatsen van tegels is het soms moeilijk om dit af te werken tot tegen de ramen (kan je moeilijk bij) en dan kunnen er stoffen achterblijven.
De informatie hierover kan je hier terugvinden: http://www.immoweb.be/nl/bouwen-renoveren/artikel/cementtegels-lijmen-op-een-ondergrond.htm?mycurrent_section=build&artid=3958
Mogelijkheden:
http://www.klusidee.nl/Forum/about72710.html
http://www.gifkikkerportaal.nl/Forum/tabid/96/aft/77638/Default.aspx
Het kan dus zijn dat je voeger de verkeerde lijm heeft gebruikt doordat het cement misschien nog niet 100% droog was... ik zou het raar vinden dat wit uit de fundering los door de tegels kan raken... andersom zou volgens mij meer logisch zijn Als ik van jou was zou ik wat voegers contacteren voor vrijblijvende mening hierover.
Ik heb nog nooit kondensatie vastgesteld op de ramen. We zitten wel met vloerissolatie. Wel kan ik vertellen dat de voegen tegen het raam altijd een donkere kleur hebben ( zo'n 4 Ã 5cm) te beginnen vanf het raam dan de rest van de voegen.
Voegen die donkerder kleuren of die witte vlekken geven bij het opdrogen, duiden erop dat de onderliggende chape nat is. Indien deze donkere rand tegen de buitenmuur is duidt dit er rechtstreeks op dat er iets mis is met de geplaatste waterkeringen.
Ook dit staat allemaal in het handboek.
Groeten
Vochtadvies

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook
.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=0e485cdde976f9ada7a8531f231a39c1)
Dé kleuren voor je ramen en deuren en 5 andere trends
Ontdek de nieuwste trends en innovaties voor ramen en deuren: van de nieuwste kleuren en gerecycleerde deuren tot slimme ramen.
Lees meer
Vraag aan de lichtexpert: welke oriëntatie van een woning zorgt voor de beste lichtinval?
Ontdek de beste oriëntatie van je woning volgens lichtexpert Joël Sels. Kies slim tussen noord- of zuidgericht bouwen.
Lees meer.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=50350cb8a113d85c717207bbb7ef1875)
Een industriële look met stalen ramen: ontdek de voor- en nadelen
Stalen ramen geven je woning een industriële look. Maar hoe zit het met de isolatie, de prijs en het onderhoud ervan? Ontdek alle voor- en nadelen.
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen