Verkoop af te breken of te renoveren appartement

3

Verkoop af te breken of te renoveren appartement

Eddy Piedfort
Eddy Piedfort
#Ontwerp · 12 jaren geleden
Het appartementsgebouw, waarvan ons ma twee appartementen bezit, is klaar voor afbraak of toch zeer zware renovatie. Beperkte renovatie-aanvragen worden geweigerd door stedenbouw wegens niet conform de huidige regelgeving. Ons ma ging uitstappen uit dit vernieuwings-/renovatieproject van zodra de prijs voor nieuwbouw/renovatie gekend was, zodat zij de correcte informatie aan een eventuele koper kon meedelen. De volledige afbraak of renovatie zit echter strop, wegens één eigenaar die niet akkoord gaat. Deze (zeer recente) eigenaar heeft intussen een dossier gestart tegen de vorige eigenaar wegens het achterhouden van deze cruciale informatie. Kan ons ma alsnog een poging doen beide appartementen te koop aan te bieden gezien de huidige situatie ? Zo ja, waar moet zeker rekening mee gehouden worden om later juridisch geen problemen te krijgen ?

Alle reacties

0
SXTC
SXTC
0 37 Verbouwer
12 jaren geleden

Begrijp ik dit goed, wil jij appartementen verkopen die zo versleten zijn dat je beter ze kan heropbouwen?

Ik heb diezelfde misstap begaan, heb een huis gekocht de zeer zware renovatie nodig had en weet niet hoe ik dat financieel ooit ga kunnen oplossen

Je kan ze het dan ook niet kwalijk nemen als zij dit op tijd inzien en niet kopen

Maar als verduidelijking voor anderen wil ik wel vragen of die mogelijke kopers een overeenkomst hebben getekend of niet.

0
Eddy Piedfort
Eddy Piedfort
0 1 Bouwer
12 jaren geleden

Beste, ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt. Er zijn 9 eigenaars. 8 daarvan zijn al jaar en dag eigenaar. 1 is pas een half jaar terug eigenaar geworden. De initiële 9 eigenaars waren overeengekomen dat het gebouw in dermate slechte staat was dat afbraak of grondige renovatie nodig was.  8 eigenaars gingen instappen in het nieuwe project, ons ma ging uitstappen. Een optie die op tafel lag was dat de andere eigenaars haar zouden uitkopen. De defintieve beslissing laat echter nogal lang op zich wachten en intussentijd heeft een andere eigenaar zijn appartement verkocht, maar - volgens de huidige eigenaar - zonder melding te maken van de lopende issues. De huidige eigenaar wordt geconfronteerd met de discussie over afbreken of renoveren op de eerstvolgende eigenaarsvergadering, en is daar uiteraard helemaal niet gelukkig mee en beslist de nodige juridische stappen te ondernemen.

Maw het volledige project zit vast daar een 100% akkoord van alle eigenaars nodig is. De kosten blijven intussen wel zwaar oplopen. Ons ma kan die niet meer betalen, dus wil ze verkopen aan de grondwaarde van het appartement, MET melding van het feit dat de koper ook nog kosten voor nieuwbouw of renovatie zal hebben. We zijn ons bewust dat enkel mensen die willen investeren op dergelijk aanbod zullen afkomen (en dat dat er bitter weinig zijn).

Onze vraag was eigenlijk :

1) kan een onroerend goed te koop aangeboden worden terwijl een gerechtelijke procedure van/tegen een andere eigenaar loopt

2) zo ja, hoe moet aan toekomstige kopers correct gemeld worden dat er heel wat kosten te verwachten zijn nog.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag