3

geur in huis

nieteke
nieteke
#Muren · 12 jaren geleden

Hier ben ik weer. Ons probleem van 5 maanden geleden is gedeeltelijk opgelost. De geur in de logeerkamer kwam inderdaad van een slechte aansluiting op de afvoerleiding van een wasbakje in de aanpalende wasplaats. Met andere woorden: er was zelfs geen overgangsstuk opgezet om van dikke naaar dunne buis te gaan.Die leiding was er al 35 jaar , dus waarom manifesteert dit zich nu pas? Dus de geur in de logeerkamer is nu weg: gelukkig. We blijven wel met een bepaalde geur in de nachthal zitten aan de deur van de hoofdslaapkamer. Op ongeveer 1m2 oppervlakte. Soms is de geur een paar uur  of een paar dagen weg  en dan plots ruikt het daar weer vies.Op de plaats waar wij de geur lokaliseren lopen helemaaal geen afvoerleidingen onder.Heel de woning is gelijkvloers. Eventueel wel chauffagebuizen(?) maar wij hebben helemaal geen drukverlies op de chauffage zodat een lek wel kan uitgesloten worden.De geur is nu deze keer niet weggegaan na het stookseizoen, wat ik gehoopt had. Ik heb ook de indruk dat de muren vies ruiken.

Ook onze slaapkamer ruikt zeer muf wanneer ze gesloten blijft staan.Wij hebben daar totaal geen zichtbare vochtplekken. Een vochtigheidmeter geeft bijna een vochtigheid van 80% aan, terwijl in de rest van het huis de vochtigheid maar rond 5O% schommelt. Wat kan hier de reden van zijn? Er ligt laminaat op de vloer en de kamer is behangen. Ook onder de slaapkamer lopen helemaal geen afvoerleidingen.

Kan iemand ons helpen?Wij zijn zo'n beetje radeloos want verder wonen we hier zeer graag en was het aanvankelijk het huis van onze dromen.

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

Een muffe geur kan maar van 2 dingen komen: of wel is het rioolgeur, ofwel zijn het rondvliegende schimmelsporen.  Deze schimmelsporen kunnen zeer diep ingeademd worden en zijn hierdoor zeer schadelijk voor de gezondheid. 
Een relatieve luchtvochtigheid van 80 % of meer wil meestal zeggen dat je vloer vol water zit.  Als de leidingen niet lekken dan moet het water van buitenaf komen.  Zelf kun je nooit deze hoeveelheid vocht produceren. 
Meestal is de maaiveldzone niet waterdicht, waardoor het regenwater horizontaal in de vloer van het gelijkvloers loopt.  Je kan de oorzaken, gevolgen en oplossingen terugvinden in het handboek op www.humida.be
Na de herstelwerken zal de woning volledig moeten opdrogen, de luchtvochtigheid moet dalen naar 50 – 60 % en de schimmel zal wegblijven.  Ook zal een droge vloer 25 – 30% minder verwarmingskosten vragen.
Groeten
Vochtadvies

0
Hotshot
Hotshot
0 2 Verbouwer
9 jaren geleden

Ik heb hetzelfde probleem, maar bij mij is deze op de 1ste verdieping en de muffe geur enkel in de winter. Dan krijg ik de vochtigheidsgraad moeilijk beneden de 70%.

Mij hebben ze gezegd dat het zou kunnen komen door de oude plekkerij (met stro).

Maar aangezien ook nergens vochtplekken te zien zijn zou mij dit serieus verbazen.

Wij zijn nu bezig met dit aan te pakken, maar het probleem is dat we de oorzaak niet weten.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Schimmel verwijderen? Zo pak je het zelf grondig aan

Schimmel verwijderen? Zo pak je het zelf grondig aan

Ontdek hoe je schimmel veilig kan verwijderen en voorkomen in je badkamer, slaapkamer en kelder. Handige tips, middelen en een stappenplan!

Lees meer

Een huis kopen? Zo controleer je op vochtproblemen in huis

Een huis kopen? Zo controleer je op vochtproblemen in huis

Op huizenjacht? De winter is de ideale periode, want dan stuit je sneller op gebreken. Met dit stappenplan spoor je makkelijk vochtproblemen in huis op.

Lees meer

Zelf crepi reinigen of crepi laten verven? Expert geeft tips

Zelf crepi reinigen of crepi laten verven? Expert geeft tips

Je sierpleister opfrissen, dan heb je twee opties: je crepi reinigen of hem opnieuw laten schilderen. Een gevelexpert geeft tips voor een frisse look.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag