Unifamiliale duplex: bouwvergunning & vrijheden ivm inrichting, verhuur of vrienden logeren 1 niv?
Ik heb een met vergunning (gemeente Schaarbeek & Brussels Gewest) omgebouwd tot duplex.
Bijzonder karakter duplex: gelijkvloers ligt 2.7 m hoger dan tuin. Er is zowel een binnentrap als een buitentrap; en beide niveaus hebben ook elk een eigen ingangs-/uitgangsdeur.
Duplex maakt deel uit van mede-eigendom, met buiten mezelf twee mede-eigenaars (1ste verdiep, 2de verdiep van een wettelijk correct opgedeeld burgerhuis).
vermits ik benedendeel zou verhuren en er een extra deurbel is.
Ik kan aantonen dat ik een bevriend koppel tijdelijk, zo lang het kan voor mezelf en zo lang ze willen, onderdak geef
in mijn benedenverdieping.
1. ; doch trapholte werd bovenaan toegemaakt
met planken. Binnentrap komt uit zoals voorzien in goedgekeurd plan in een sasruimte die dienst
doet als bergruimte.
2. Aparte bel voor benedenverdieping.
3. Gemeenschappelijk water-, gas- en electriciteitscircuit (met 1 zekeringenkast) en gemeenschappelijke tellers en 1 condensatiemuurketel.
1. Twee ambtenaren zeggen me maak de interne trapverbinding vrij en het is ok, je benedenkeuken niet
op goedgekeurd plan kan als tuinkeuken (vlakbij terras en tuin) blijven; nieuwe controle zal gedaan worden;
en probleem is opgelost. Ik ga akkoord.
2. Tien minuten na verlaten gemeentehuis wordt ik zenuwachtig opgebeld. Je hebt ons niet vertelt dat:
2.1. Je vrienden ingeschreven zijn in gemeente (klopt niet zeg ik); 2.2. Dat je benedenkeuken, die niet
op de oorspronkelijke plannen staat geen kitchenette is (niet waar; ik heb gezegd dat het een keuken is
die niet duur is maar iets groter dan simpele kitchenette).
2.2. Je zal de keuken moeten afbreken.
3. Een kwartier later opnieuw zenuwachtige telefoon van zelfde ambtenaar:
3.1. Ja het klopt dat uw 'vrienden' niet zijn ingeschreven, maar ze zijn er nu al lang ...
3.2. We hebben hoofdambtenaar gesproken: U moet uw keuken niet afbreken u de aparte toegangsdeur van benedendeel van uw duplex toemetselt ... Ik zeg dat ik dit alles eens rustig moet bekijken/overwegen ...
1. Heb ik recht op .
2. Limieten vergunning/vrijheden binnen vergunning
2.1. Is het van 'keuken geen probleem', over 'tuinkeuken afbreken' tot 'tuinkeuken kan blijven op voorwaarde dat je een op plan goedgekeurde muur moet afsluiten ...'
2.2. Kan een , als die niet op oorspronkelijk plan staat?
Kan een ? Zo ja kan bij een wat langduriger verblijf van vrienden dan hun naam erbij gezet worden?
3.
3.1. krijg van standpunt gemeente en bv. hopen dat ze een fout als onrechtmatige (?) koppeling van toelaten keuken koppelen aan toemetselen van een toegelaten deur zwart op wit en ondertekend aan me overmaken. Waarna ik ze kan wijzen op onrechtmatigheid?
Risico dit scenario: ze worden nog moeilijker ...
3.2. :
3.2.1. Vragen om afschrift PV te geven en hun standpunt tot regularisatie officieel te maken?
3.2.2. Per telefoon/brief wijzen op ongerijmdheden (als ze er zijn)...
3.2.3. Na nieuwe controle vragen om PV aan te passen aan realiteit.
3.2.4. Andere scenario's
4. Kan de gemeente/andere instantie op vraag van gemeente me een opleggen/afdwingen?
Welke sanctie(s): boete(s)? Welke andere instantie: rechtbank
5. Bovengemeentelijke ? Instanties?
6. .
6.1. Vrienden logeren, lijkt me te kunnen, zelfs als er apart comfort (bad, wc, keuken, toegangsdeur, bel) is ... Men kan discuteren over wat vrienden zijn, en hoe lang ze kunnen blijven etc. Maar is hier een wettelijke basis voor inzake beperkingen? Denk het niet.
6.2. Is er inbreuk op het unifamiliaal karakter vanaf de vrienden officieel ingeschreven zijn in gemeente op mijn adres? Dit lijkt zo te zijn (juist???). Wettelijke basis?
6.3. Kan er een deel verhuurd worden? Studentenkamer? Tijdelijk contract? 3/6/9-contract? Voorwaarden?
Ik besef dat het een wat complexe zaak is, een hele boterham met diverse deelaspecten; maar alle gefundeerde commentaar op welk deelaspect ook is, begrijpt u, voor me meer dan welkom.
Bij voorbaat dank!!!
Jan Maurits