4

Clausule over stookolietank in akte

RodeRidder
RodeRidder
#Ontwerp · 13 jaren geleden

Dag allemaal,

Wij hebben onlangs een afbraakpand gekocht met de bedoeling daarop een woning te bouwen. Gezien het van aanvang aan onze bedoeling was om dit pand af te breken hebben wij nooit eisen gesteld aan de staat van dit pand, met uitzondering van de afwezigheid van een stookolietank. Bij de aankoop zijn wij met de makelaar overeengekomen dat de aankoop enkel door zou gaan inden er in de woning geen stookolietank aanwezig was. Dit is dan ook zo opgenomen in de akte. Gezien wij tevreden waren met de opname van deze clausule hebben wij verder geen grondige inspectie van het pand meer ondernomen.

Nu de afbraakwerken echter starten zijn wij erachter gekomen dat het bestaande pand wel degelijk een stookolietank heeft. De vorige eigenaar moet wel degelijk op de hoogte zijn geweest over het bestaan van die tank gezien de vulleidingen zich duidelijk zichtbaar naast de achterdeur bevinden. M.a.w. Hij heeft valse verklaringen afgelegd.

De bewoordinging van de clausule in de akte zijn als volgt:

Wij hebben reeds kontakt opgenomen met een voorstel om de kosten (1000 Euro) voor de verwijdering te betalen. Hij doet echter of zijn neus bloedt en wimpelt ons eenvoudig af met het antwoord dat wij deze woning maar grondig hadden moeten bekijken. Wat sterkere woorden dat wij de koop nietig zullen laten verklaren brengen ook geen zoden aan de dijk. 

Mijn vraag. Weet er iemand hoe sterk wij staan als het morgen tot een rechtszaak komt.

Groetjes.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
13 jaren geleden

Vooreerst kun je best eens contact opnemen met uw notaris. Immers hij heeft de clausule omtrent de stookolietank opgenomen in de verkoopacte. Zijn ervaring en bemiddeling kan er misschien toe leiden dat de verkoper van gedachten verandert.

Met een nietig verklaring van de aankoop zou ik toch voorzichtig zijn voor zover de aanwezigheid van een stookolietank de nietigverklaring rechtvaardigt. Er zijn slechts enkele gevallen waar van rechtswege de verkoop nietig is (ontbreken bodemattest, ...) In elk geval moet je de nietigverklaring laten uitspreken door de Rechtbank, dan pas kan je de registratierechten terugvorderen. De andere kosten zal je dan moeten proberen te recupereren bij de verkoper +  de aankoopsom + ....

Weegt dit allemaal op tegen de 1.000€ verwijderingskosten?

Met die 1.000 € moet je toch voorzichtig, probeer het om te buigen naar 1.000€ provisioneel. De stookolietank moet immers eerst gereinigd worden, voorzover deze nog niet geneutraliseerd  is en dan verwijderd worden. En wat als blijkt dat er grond rond de tank vervuild is met stookolie? De vervuilde grond afschrapen en laten reinigen is ook niet gratis. Ik zou dan eerder aanraden om uw eis te wijzigen dat de stookolietank en eventueel vervuilde grond op zijn kosten dient verwijderd te worden en provisioneel wordt geraamd op 1.000 €.

Een eerste stap is in elk geval de verkoper in gebreke stellen per aangetekende brief (eventueel met bevestiging van ontvangst) waarin je duidelijk  uw klachten aanhaalt en de verkoper aansprakelijk stelt voor de niet-voorziene meerkost. Misschien dat de  notaris deze brief kan opstellen.

Als het tot een rechtzaak komt dan staat u m.i. heel sterk, gelet op de clausule.

0
Mr. Gert DAMIAANS - ARGUS ADVOCATEN
44 175 Andere professioneel
13 jaren geleden

Het zal allicht niet uw bedoeling zijn om de verkoop nietig te laten verklaren, hetgeen ook enkel zou kunnen indien dit een essentieel onderdeel van de overeenkomst zou uitmaken. Dan rest ook enkel de vraag of u schadevergoeding kan bekomen.

Aangezien de verkopers uitdrukkelijk hebben opgenomen dat er zich geen stookolietank bevindt in of op het onroerend goed, kan er dan ook enkel van uitgegaan worden dat zij hierin bedrog hebben gepleegd door deze foutieve mededeling te laten opnemen in de compromis/akte. Dze bepaling zal ook primeren op de standaardclausule dat het onroerend goed wordt verkocht in de staat waarin deze zich verkeert. U kan dus perfect uw verkoper aanspreken ten einde de kosten van verwijdering te vergoeden.

Wel is het van belang dat u bij de aangetekende brief reeds foto's meedeelt van deze stookolietank en dat jullie hiervan een uitgebreid fotodossier aanleggen, net als van de verwijdering.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
13 jaren geleden

Dankjewel allemaal voor het nuttige advies.

Nee, het is niet de bedoeling om de verkoop teniet te doen.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met zowel mijn notaris als een advocaat en vreemd genoeg schatten beiden de uitkomst van dit probleem tamelijk verschillend in.

Mijn notaris laat mij weten dat ondanks deze uitdrukkelijke clausule ik nog altijd moet gaan bewijzen dat de verkoper ter kwader trouw was en op de hoogte zou geweest zijn van het bestaan van die tank. Alhoewel de kans bestaat dat ik mijn gelijk haal in een eventuele rechtzaak, dacht zij (Na mijn uitleg over de zichtbaarheid van die tank en het feit dat de vorige eigenaar is overgeschakeld van stookolie- naar gasverwarming) dat dit eerder op een deling van de kosten zou uitdraaien.

Het antwoord van mijn advocaat aan de andere kant is gelijkaardig aan hetgeen dhr. Damiaans hierboven laat weten.  

De ingebrekestelling is inmiddels gebeurd met documentatie. Hopelijk blijft de zaak eenvoudig.   

Groeten H.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag