2

vochtige ondergrond

Yvette
Yvette
#Muren · 12 jaren geleden
Het huis is gebouwd in de jaren 60 Twee jaar geleden heb ik 'parket' laten leggen . Toen bleek al dat de beton overal barsten vertoonde. Maar bij gebrek aan tijd werd er toch een plastiek folie over geplaatst dan een dunne isolatieplaat en daarboven de parket. Geen probleem eigenlijk behalve in de kamer van mijn dochter. Daar bolt de vloer regelmatig op en het ruikt er ook constant naar vocht. Ook in de aanliggende badkamer (stenen vloer) ruiken de handdoeken vaak muf. De slaapkamer ligt 'onder het maaiveld ongeveer 4 bakstenen Verder is er op die hoek ook een regenpijp die laatst stuk was; maar dit is ondertussen opgelost en deze komt nu in de naastliggende ondergrondse overloopput uit. Ik dacht dat het probleem zich in die hoek bevond, daar sput de parket over de hele breedte op, dus ben ik begonnen met de vloer terug op te breken. Blijkt nu dat de muren volgens mij allemaal droog zijn ; maar de betonnen ondergrond is klam en licht vochtig (als ik mijn hand er op leg) Tot mijn verbazing is bijna de hele betonnen ondergrond in die kamer vochtig en niet alleen de hoek. Op de muren zie ik geen schimmel en schijnen kurkdroog. Er is een kleine spatie tussen het betonnen vloerstuk en de muren van ongeveer 2 mm Een vriend raadt me nu aan om die spleten groter te maken nl 4 cm breed en 5 cm diep en die op te vullen met een cement gemengd met vochtwerend middel en de vloer een laag te geven met een soort vloeibare rubbercoating; evenals de muren tot op een hoogte van 10 a15 cm. Hierop komt dan terug de plastiek; de isolatie en de parket Graag uw mening hierover Hoe kan ik dit zo voordelig en zo goed mogelijk oplossen.? Lijkt bovenstaande oplossing u een goed idee? Het MOET voor eind augustus orde zijn en ik moet het zelf kunnen doen

Alle reacties

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
12 jaren geleden
Het huis is gebouwd in de jaren 60 Twee jaar geleden heb ik 'parket' laten leggen . Toen bleek al dat de beton overal barsten vertoonde. Maar bij gebrek aan tijd werd er toch een plastiek folie over geplaatst dan een dunne isolatieplaat en daarboven de parket. Geen probleem eigenlijk behalve in de kamer van mijn dochter. Daar bolt de vloer regelmatig op en het ruikt er ook constant naar vocht. Ook in de aanliggende badkamer (stenen vloer) ruiken de handdoeken vaak muf. De slaapkamer ligt 'onder het maaiveld ongeveer 4 bakstenen Verder is er op die hoek ook een regenpijp die laatst stuk was; maar dit is ondertussen opgelost en deze komt nu in de naastliggende ondergrondse overloopput uit. Ik dacht dat het probleem zich in die hoek bevond, daar sput de parket over de hele breedte op, dus ben ik begonnen met de vloer terug op te breken. Blijkt nu dat de muren volgens mij allemaal droog zijn ; maar de betonnen ondergrond is klam en licht vochtig (als ik mijn hand er op leg) Tot mijn verbazing is bijna de hele betonnen ondergrond in die kamer vochtig en niet alleen de hoek. Op de muren zie ik geen schimmel en schijnen kurkdroog. Er is een kleine spatie tussen het betonnen vloerstuk en de muren van ongeveer 2 mm Een vriend raadt me nu aan om die spleten groter te maken nl 4 cm breed en 5 cm diep en die op te vullen met een cement gemengd met vochtwerend middel en de vloer een laag te geven met een soort vloeibare rubbercoating; evenals de muren tot op een hoogte van 10 a15 cm. Hierop komt dan terug de plastiek; de isolatie en de parket Graag uw mening hierover Hoe kan ik dit zo voordelig en zo goed mogelijk oplossen.? Lijkt bovenstaande oplossing u een goed idee? Het MOET voor eind augustus orde zijn en ik moet het zelf kunnen doen

U zit onder het maaiveld? Wellicht komt het vocht via de ondergrondse stenen in de ondergrond terecht (beton/chape) waarop u uw vloer legt en is dit de oorzaak van uw probleem. In 1 kamer proberen af te dichten met coating en cement helpt hoegenaamd niets aangezien het probleem zich dan gewoon extra zwaar zal stellen op andere plaatsen (chape sluit overal aan aan andere ruimtes). Wil u een volledig droge ondergrond dan kan u best uw terras ter hoogte van deze slaapkamer uitgraven tot op de fundering/beton (+- 40cm diep) en uw buitenafdichting vernieuwen. Op die manier verzekerd u zich ervan dat het ondergronds metselwerk geen vocht meer kan opnemen en dan kunnen deze ook geen vocht meer doorgeven aan de chape. Daarna kan u inderdaad uw vloeropbouw met plasticfolie ed uitvoeren.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sandwichpanelen voor je gevel: isolatie en afwerking in één

Sandwichpanelen voor je gevel: isolatie en afwerking in één

Wil je je woning snel isoleren én tegelijkertijd afwerken? Dan zijn sandwichpanelen geschikt. Ontdek meer over de voordelen, prijs en plaatsing.

Lees meer

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Gevel metselen: handige tips voor een gevel met karakter

Ontdek hoe je een gevel moet metselen: materialen, kosten, zelf doen of laten doen en onderhoudstips voor een duurzame gevel.

Lees meer

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Gevelplinten voor je woning: ontdek de voordelen, uitvoeringen en stijlen

Ontdek alles over gevelplinten: wat ze zijn, de voor- en nadelen, materialen, stijlen, prijzen en handige plaatsingstips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag