Betontegels in mortel leggen rond tuinhuis.
Dit of volgend weekend wil ik graag ongeveer 10 m2 aan 4 cm dikke betontegels in mortel leggen rond mijn tuinhuis. Er werdt 14 cm gestabileerd zand gebruikt met een netje 50 x 50 x 2 in het midden in een bak met boordstenen 5 cm dik van 20 cm hoog. Er blijft dus nog 2 cm voor de mortel onder de tegels.
Daarom wil ik graag weten wat de beste mortelsamenstelling is om vorstongevoelig te zijn. Dit zowel voor de legmortel als het voegmateriaal als die niet dezelfde samenstelling zouden hebben. (rivierzand, groefzand, water, kalk?, additieven ... ) Te vaak kom ik verschillende ideeën tegen waardoor de verwarring enkel maar toeneemt.
Ik las vaker over het mixen van de mortels en tegellijmen. Dient dit altijd met een mixer te gebeuren in een mengkuip of mag dit ook in een cementmolen?
Voorlopig is er nog geen verlenging van het dak van het tuinhuis en wil daarom de tegels toch licht laten afhellen voor de afvoer van het regenwater. Zou het een goed idee zijn om de luchtbel in een waterpas het ene of het andere streepje te laten raken in plaats van het midden? Mij lijkt het - ten minste bij mijn waterpas - dat de helling dan net groot genoeg is. Wat doet een professionele vloerder om de helling te garanderen ...
Alvast bedankt voor jullie reacties.