6

Vochtige muren

tania pavel
tania pavel
#Ontwerp · 12 jaren geleden
Beste, ik heb mijn huis 09/11 gekocht. Er zit vocht in de muren. Op een enkele plaats bladderd de verf van de muur. In de badkamer is er schimmelvorming en op verdieping zit er een hele lijn met plekken die het vocht doorlaten. Dit is niet gezien toen ik de woning kocht. het was allemaal netjes opgeschilderd. Heb ik nog verhaal om de verkopers aansprakelijk te stellen? Met vriendelijke groeten en dank voor uw bericht,

Alle reacties

0
DVB
DVB
16 68 Verbouwer
12 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik had een goede vriendin die in dezelfde situatie zat en ik heb helaas geen goed nieuws voor jou. Als de vorige eigenaar zegt geen weet te hebben van dit vochtprobleem, dan heb je geen poot om op te staan. Staat hier niets van in de akte van de notaris? Soms wordt hier een clausule over toegevoegd.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je je moet gewonnen geven. Je kan bv. enkele offertes laten opmaken die je dan doorgeeft naar de vorige eigenaars. Zo heb je meteen een bewijs dat er wel degelijk problemen zijn. Je kan zo online offertes aanvragen via verschillende sites. Hier een voorbeeldje.

De eigenaar kan zich ook altijd eens mispraten. Misschien kan je het gesprek wel opnemen zodat hij later niet terugkomt op zijn woord? Vochtbestrijding kost al snel meer dan 1000 euro dus je wint best eerst voldoende informatie in alvorens de vorige eigenaar op de hoogte te brengen.

Veel succes nog in elk geval en hou ons op de hoogte.

0
Jan DC
Jan DC
3 17 Verbouwer
12 jaren geleden
Als ik jouw situatie goed interpreteer gaat het om vochtproblemen door de buitenmuren. Ben ik correct dat het om een vrijstaande muur gaat? In dat geval zal je het vochtprobleem enkel kunnen aanpakken door de gevel te bekleden.
0
Opstijgend vocht tackelen
0 11 Andere professioneel
11 jaren geleden

Wanneer u een bestaande huis koopt, dan betaald u voor de huidige staat van de woning. U betaald dus voor zowel de zichtbare als de onzichtbare mankementen van de woning.. en ook de goede eigenschappen natuurlijk . Daarom moet u van te voren onderzoek doen, om zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van deze mankementen. Er zijn wel gevallen waarbij de verkoper toch aansprakelijk is van de niet zichtbare mankementen. Bij meeste van deze gevallen is er sprake van een woning die achteraf onbewoonbaar blijkt te zijn door mankementen die in eerste instantie niet te zien waren.

Opstijgend vocht probleem komt vaak voor en ik denk niet dat u de verkopers hiervoor aansprakelijk kunt stellen.

U kunt langs een juridische loket gaan voor professionele advies en indien het blijkt dat u toch dit zelf moet oplossen kunt u een gratis vochtmeting vragen voor uw opstijgend vocht problemen.

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
11 jaren geleden

Toch even nuanceren: als koper ben je beschermd tegen verborgen gebreken. Het probleem is dat dit een rekbaar begrip is.

Meer info vind je in volgende artikels:

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
11 jaren geleden

Als je weet dat slechts 1/20 vochtanalyses correct gebeuren dan kan het wel even zoeken zijn voor je de juiste partner gevonden hebt.
Laat eerst de aanvoerleidingen en de afvoeren grondig nakijken.  Indien hier een gebrek vastgesteld wordt dan kan dit geregeld worden met uw brandverzekering of deze van de vorige eigenaar.

Een moedwillig verborgen gebrek kan wel degelijk verhaald worden op de vorige eigenaar.  Indien alles netjes weg gecamoufleerd en geschilderd werd dan kan er sprake zijn van een moedwillige voorbedachte daad.

Indien je opstijgend vocht vaststelt of alleszins wat erop lijkt, dan is dit enkel maar een klein zichtbaar deel van de gevolgschade.  Opstijgend vocht is echter NOOIT een oorzaak maar enkel een gevolg van een derde oorzaak.  Dit kan een lek zijn in een aanvoer- of een afvoerleiding, het kan liggen aan een ontbrekende maaivelddichting of andere plaatsen van toevoer van vocht (lees meer op: www.humida.be ).Met enkele camouflage technieken wordt natuurlijk ook niets gedaan aan de echte oorzaak.
Indien je besluit om de symptomen te laten bestrijden door deze te injecteren, wees dan ook niet getreurd als de oorzaak hiermee niet weggenomen wordt.  Een sticker plakken op een roestplek neemt de oorzaak ervan ook niet weg.
Opstijgend vocht wordt ook uitgesloten in de meeste (brand-) verzekeringspolissen.  Dit is op zich niet erg omdat dit ook nooit de oorzaak kan zijn van de zichtbare schade.  Laat je dan ook niet vangen door een schadegeval van u af te schrijven door deze noemer. Teken ook nooit een akkoord waar de term “opstijgend vocht” als oorzaak omschreven wordt.  Zoek steeds naar de juiste oorzaak en neem de bron van het vocht of water weg en de gevolgschade, het opstijgend vocht, zal vanzelf verdwijnen.  We mogen het ten minste vreemd noemen dat van alle 20.000 onderzochte woningen in het geheel niets meer overblijft van het “opstijgend vocht” na het wegnemen van de echte oorzaken.

De vastgestelde juiste oorzaken van alle gestelde vochtproblemen bij 20.000 onderzochte gebouwen in België, Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk zijn:
- 64% gebrekkige waterdichting ter hoogte van maaiveldzone
- 19 % slagregen doorheen buitengevel
-   5 % lekkende afvoeren
-   5 % overmatige dampdruk vanuit kruipkelder, natte kelder of regenput
-   3 % lekkende aanvoerleidingen
-   2 % rechtstreeks lekken in de kelder (echt grondwater)
-   1 % lekken in betonkelders
-   1 % lekken in het dak
-   0 % opstijgend grondvocht (want dit is nooit de oorzaak)

Zelfs na een grondig forensisch onderzoek bij woningen van 0 tot 2.000 jaar oud is het zogenaamde nog nergens gevonden als oorzaak van een mogelijk vochtprobleem.
Met andere woorden “laat u niet vangen” en denk twee maal na.
Juridisch resulteert zich dit in dat alle nutteloze uitgevoerde werken of gemaakte kosten terug gevorderd kunnen worden.

Groeten
Vochtadvies
Eddy H. J. Cruysberghs
Technisch forensisch expert

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Hoe kies je tussen al die sleutel-op-de-deurbedrijven dat bedrijf uit dat het meest aansluit bij jouw verwachtingen? Wij helpen je met je keuze!

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag