Draadafsluiting
Draadafsluiting
Alle reacties
Wij hebben onze bouwgrond ook laten opmeten door een landmeter.
Hij heeft de vaststellingen opgetekend en ons gevraagd deze voor te leggen aan onze nieuwe buren.
Zij hebben deze plannen mee ondertekend en daarna heeft de landmeter de documenten laten registreren.
Op deze manier kunnen er ook in de toekomst geen problemen ontstaan.
Ik moet er wel aan toe voegen dat bij ons alles op de juiste plaats staat. Dus hierover was sowieso al geen discussie.
Strikt noodzakelijk was deze opmeting niet, maar het leek ons gewoon goed besteed geld om zeker met een goede verstandhouding en informatie te kunnen starten.
Dag zappertje,
De perceelgrens/tuinafsluiting vind ik best een complexe materie, met veel als'en en nuances.
Volgens het Burgelijk Wetboek heeft elke eigenaar het recht zijn eigendom af te sluiten, behalve als er een recht van doorgang of erfdienstbaarheid bestaat. So far so good.
Is dat op de perceelgrens, moet dat in overleg met de buur. Kan dat niet, heb je de optie om de draad enkele centimeters van de grens plaatsen. Wil je klimop of beplantingen er tegen laten groeien, moeten dat volgens mij zelfs een pak centimeters meer zijn.
Het probleem is dat de afsluiting van jouw buur op jouw stuk staat. Je zegt dat een gesprek niets heeft uitgehaald. Betwisten ze ook de opmeting van je landmeter? Met andere woorden: zijn ze het niet eens over de perceelsgrenzen? Want volgens mij hebben ze niets in de pap te brokken als hun omheining effectief op jouw grond staat.
Mijn advies: neem eens contact op met jouw landmeter. Hij is vast en zeker vertrouwd met deze problematiek en zal je kunnen adviseren. Een bezoek aan je gemeentelijke dienst kan ook al veel ophelderen.
Alleen jammer dat je buren alle samenwerking weigeren, want dat betekent volgens mij dat er aangetekende brieven en dergelijke aan te pas zullen komen...

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’
Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Hoe een kleine tuin inrichten? Aan de slag met deze 10 tips
Met een doordacht tuinontwerp en enkele slimme ingrepen kan je een kleine tuin slim inrichten. Ga aan de slag met deze tips!
Lees meer.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=79f1703601d35321a937148dbe05295d)
Omring je terras met planten: deze planten zorgen voor kleur, geur of intimiteit
Planten zijn de absolute sfeermakers in je tuin. Plant je ze rond het terras, dan geniet je van kleur, geur en initmiteit. Een overzicht!
Lees meerOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen