Hey Vochtadvies,
ik heb toch nog een paar vragen bij deze topic. Ik ben zelf ook van plan mijn muren te laten na-isoleren maar ben een beetje meewarig dat ik vocht ga krijgen in mijn woning. Ik heb al redelijk wat research verricht en net als bovenstaande reacties heb ik ook vertegenwoordigers over de vloer gehad die PUR afraden. Geef je misschien wat meer uitleg?
Door het verschil in dampdruk tussen de bewoonde binnenruimte en de buitenlucht is er een permanente stroom van vocht van binnen naar buiten. Deze vochtstroom wordt geventileerd afgevoerd langs een verluchte spouw. Als je deze tocht gaat blokkeren dan condenseert het vocht in de spouwmuren en zal je natte muren krijgen.
Je zegt dat er een permanente stroom is van vocht van binnen naar buiten door het verschil in dampdruk. Waar gaat dit vocht dan naartoe als je de muren opvult met PUR? Het vocht heeft dan toch geen kans om tot in de spouwmuur te geraken? Gaat het vocht dan niet in je binnenmuren ophopen??
Een spouwmuur met een buitenpleister kun je zonder enige problemen laten isoleren met PUR.
PUR isolatie heeft een redelijk goede dampdiffusieweerstand en een zeer lage lambda-waarde.
6 cm PUR isoleert net zoveel als 11 cm rotswol. Waarom zou je besparen op een betere isolatie?
Groeten
Vochtadvies
Daarnaast dacht ik gelezen te hebben dat je een spouwmuur met afwerking (pleister, verf,...) niet mag na-isoleren tenzij je de dampdifussieweerstand van die afwerking lager is dan een bepaalde waarde? En is de lambdawaarde van PUR niet de hoogste van alle materialen (0.040 tov 0.036 van eps)?
mvg!