Bij het isoleren van daken en muren is er maar 1 norm: hoe meer, hoe beter.
Aan de warme zijde moet wel steeds een naadloos dampscherm aangebracht worden.
Ook mag je nergens holle ruimtes hebben.
Al de rest zijn nonsens.
Groeten
Vochtadvies
Natuurlijk dient er een naadloos dampscherm voorzien te worden ten einde maximaal vocht buiten de isolatielaag te houden en zorgt het vermijden van holle ruimtes bij vergelijking voor allicht minder vochtophoping.
Maar die reactie over de R waarde van de isolatielaag heeft mij wel iets meer aan het denken gezet. In dit geval is het plat dak boven de keuken, badkamer en toilet. Zowiezo ruimtes waar er enorm veel vocht aanwezig is. Zelfs met het totaal afkleven van het dampscherm kan er vocht binnenkomen via de dakopbouw. Misschien is hier een deelse oplossing mogelijk van alle zijkanten van de platdakopbouw af te spuiten met isolatieschuim.
Dan verkrijg je toch wel degelijk een probleem dat het dak kouder is dan de isolatielaag eronder en lijkt mij dit het risico te geven dat er condensatie optreedt op de onderkant van de daklaag. In dergelijke platdakopbouw is die onderkant dan nog meestal uitgevoerd met vezelplaten. Er lijkt mij zowiezo een risico te bestaan op condensatie met aansluitend ontwikkeling van schimmels (omdat door het afkleven van het dampscherm er geen natuurlijke verversing meer gebeurt boven de isolatielaag. Je kan onmogelijk vermijden dat er zich boven de isolatie toch hier en daar - in mindere of meerdere mate - kleine holle ruimtes vormen.
Bestaat een mogelijkheid van de vezelplaten (het 'onderdak') te beschermen tegen deze condensatie? En zijn er andere oplossingen aangewezen die ervoor zorgen dat er zich minder of geen condensatie (en bijkomend schimmel) kan vormen boven de isolatie?