plat dak isoleren R waarde van bestaand dak is probleem?

3

plat dak isoleren R waarde van bestaand dak is probleem?

e-bouwer
e-bouwer
#Isolatie · 12 jaren geleden

Vandaag kreeg ik te horen dat bij het plaatsen van isolatie in een plat dak (zonder onderdak) er slechts mag geïsoleerd worden met een R waarde die maximum de helft van de R waarde van het plat dak zelf bedraagt?

Alle reacties

0
Vochtadvies
Vochtadvies
79 502 Architect
12 jaren geleden

Bij het isoleren van daken en muren is er maar 1 norm: hoe meer, hoe beter.
Aan de warme zijde moet wel steeds een naadloos dampscherm aangebracht worden.
Ook mag je nergens holle ruimtes hebben.
Al de rest zijn nonsens.
Groeten
Vochtadvies

0
e-bouwer
e-bouwer
3 44 Verbouwer
12 jaren geleden

Bij het isoleren van daken en muren is er maar 1 norm: hoe meer, hoe beter.
Aan de warme zijde moet wel steeds een naadloos dampscherm aangebracht worden.
Ook mag je nergens holle ruimtes hebben.
Al de rest zijn nonsens.
Groeten
Vochtadvies

Natuurlijk dient er een naadloos dampscherm voorzien te worden ten einde maximaal vocht buiten de isolatielaag te houden en zorgt het vermijden van holle ruimtes bij vergelijking voor allicht minder vochtophoping.

Maar die reactie over de R waarde van de isolatielaag heeft mij wel iets meer aan het denken gezet. In dit geval is het plat dak boven de keuken, badkamer en toilet. Zowiezo ruimtes waar er enorm veel vocht aanwezig is. Zelfs met het totaal afkleven van het dampscherm kan er vocht binnenkomen via de dakopbouw. Misschien is hier een deelse oplossing mogelijk van alle zijkanten van de platdakopbouw af te spuiten met isolatieschuim.

Dan verkrijg je toch wel degelijk een probleem dat het dak kouder is dan de isolatielaag eronder en lijkt mij dit het risico te geven dat er condensatie optreedt op de onderkant van de daklaag. In dergelijke platdakopbouw is die onderkant dan nog meestal uitgevoerd met vezelplaten. Er lijkt mij zowiezo een risico te bestaan op condensatie met aansluitend ontwikkeling van schimmels (omdat door het afkleven van het dampscherm er geen natuurlijke verversing meer gebeurt boven de isolatielaag. Je kan onmogelijk vermijden dat er zich boven de isolatie toch hier en daar - in mindere of meerdere mate - kleine holle ruimtes vormen.

Bestaat een mogelijkheid van de vezelplaten (het 'onderdak') te beschermen tegen deze condensatie? En zijn er andere oplossingen aangewezen die ervoor zorgen dat er zich minder of geen condensatie (en bijkomend schimmel) kan vormen boven de isolatie?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Hoeveel bespaar je echt met dakisolatie en loont elke extra centimeter?

Hoeveel bespaar je echt met dakisolatie en loont elke extra centimeter?

Met dakisolatie bespaar je honderden euro's per jaar en verbeter je het comfort en de EPC-waarde. Isolatie-expert Bram Desmet rekent de besparing uit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag