Gipsplaten onder houten plafond
Hallo,
In mijn zomerverblijf, een vrij oude boerderij in silex buitenmuren, wil ik de bestaande slaapkamers renoveren. Deze bestaan thans uit vervallen en deels vernielde triplex wanden. Vooreerst zal ik de wanden verwijderen en de bodem laten saneren door een aannemer, uitgraven, isoleren tegen vocht en koude, afgewerkt met een cementchape. Daarna wil ik nieuwe wanden plaatsen. Hiervoor wil ik Gyproc dubbelzijdige wanden maken, op metalstuds maar met een OSB laag hierachter voor meer sterkte. Mijn probleem is echter de afwerking van de Gyprocwand naar het plafond toe. Dit plafond bestaat uit de ruwe balken en de plankenvloer van de weinig gebruikte zolder. Als men op deze zolder wandelt, dan zakken de planken en de balken enigszins (heel weinig, maar toch). Ik vrees echter dat als mijn Gyproc wanden nauw aansluiten tegen het plafond, de minste beweging van dit plafond aanleiding zou kunnen zijn voor barsten in de Gyproc. Is deze vrees gegrond? Ik speelde ook met de gedachte om de Gyproc wanden enkele millimeters van het plafond verwijderd te houden, en de hierdoor gevormde spleet te dichten met een moulure die slechts op het plafond geplakt word (hierdoor beweging toelatend) maar dat lijkt me mogelijk een fout met betrekking tot geluidsisolatie. Heeft iemand raad?