5

Gipsplaten onder houten plafond

Meten is weten
Meten is weten
#Wanden en plafond · 12 jaren geleden

Hallo,

In mijn zomerverblijf, een vrij oude boerderij in silex buitenmuren, wil ik de bestaande slaapkamers renoveren. Deze bestaan thans uit vervallen en deels vernielde triplex wanden. Vooreerst zal ik de wanden verwijderen en de bodem laten saneren door een aannemer, uitgraven, isoleren tegen vocht en koude, afgewerkt met een cementchape. Daarna wil ik nieuwe wanden plaatsen. Hiervoor wil ik Gyproc dubbelzijdige wanden maken, op metalstuds maar met een OSB laag hierachter voor meer sterkte. Mijn probleem is echter de afwerking van de Gyprocwand naar het plafond toe. Dit plafond bestaat uit de ruwe balken en de plankenvloer van de weinig gebruikte zolder. Als men op deze zolder wandelt, dan zakken de planken en de balken enigszins (heel weinig, maar toch). Ik vrees echter dat als mijn Gyproc wanden nauw aansluiten tegen het plafond, de minste beweging van dit plafond aanleiding zou kunnen zijn voor barsten in de Gyproc. Is deze vrees gegrond? Ik speelde ook met de gedachte om de Gyproc wanden enkele millimeters van het plafond verwijderd te houden, en de hierdoor gevormde spleet te dichten met een moulure die slechts op het plafond geplakt word (hierdoor beweging toelatend) maar dat lijkt me mogelijk een fout met betrekking tot geluidsisolatie. Heeft iemand raad?

Alle reacties

0
DVB
DVB
16 68 Verbouwer
12 jaren geleden
Een eerste belangrijke vraag is of de balken min of meer waterpas lopen en wat de lengte van de balken is? Normaal zou het volstaan om een nieuwe lattenwerk geschrankt aan te brengen en vervolgens gyproc. Je kan ook werken met een zwevend kader in metalstuds zoals je zelf aangaf. Beide methodes zullen qua prijs niet veel verschillen.
0
pcorthouts
pcorthouts
0 5 Bouwer
12 jaren geleden

Ik zou eerlijk gezegd niet tegen de oude balken aanwerken (ook niet met een nieuw houten lattenwerk), maar inderdaad een zwevend plafond creeren. Zo zal je minder gevaar lopen op scheuren indien de zoldervloer een beetje beweegt. Concreet kan dit door plafond randprofielen te steken en daarin dan dwarsprofielen. Deze dwarsprofielen kan je dan ophangen met beugels of met metaalband aan je bestaande houten balken ter versteviging. Let er wel op dat je de gyproc niet vastvijst in de randprofielen maar enkel in de dwarsbalken. Zo voorkom je wederom scheuren in de aaneenzetten tussen de gyproc platen. Kijk hier eens even: http://www.gyproc.be/professional/systemen/plafonds/plagyp-s-afgehangen/nl

Succes!

0
Jan DC
Jan DC
3 17 Verbouwer
12 jaren geleden
Indien de omstandigheden goed zijn zoals DVB aanhaalt zie ik ook geen probleem. Wil je het zekere voor het onzekere nemen dan kies je inderdaad beter voor een zwevende plafond. Met enkele milimeters zal je er wel niet komen. De profielen waarop de de gyproc geplaatst moet worden zijn al snel enkele centimeters dik. Verder kies je ook best voor dikkere gyproc van 12,5 mm. Die van 9,5 mm zou ik niet aanbevelen.
0
Meten is weten
Meten is weten
0 1 Verbouwer
12 jaren geleden

Veel dank voor alle berichten die ik heb ontvangen.

Ik merk wel op dat ik niet voldoende duidelijk ben geweest in het opstellen van mijn vraag.

Mijn vraag gaat enkel over de al dan niet bevestiging van de (vertikale) wand aan het plafond. Het plafond (mooie dikke balken met een plankenvloer erop) wil ik onbekleed behouden, zonder enig vals plafond. Ik ben meer bepaald ongerust over de gevolgen op de vertikale wanden van enige doorzakking van de balken wanneer men in de zolder wandelt.

Nogmaals dank,

Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Laat jouw pleisterwerk uitvoeren door experts. Vraag vandaag nog gratis offertes aan, geheel vrijblijvend.

Offertes aanvragen
Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat een spanplafond installeren door ervaren professionals. Vergelijk gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Met welk materiaal je wanden afwerken? 7 opties voor wandbekleding

Met welk materiaal je wanden afwerken? 7 opties voor wandbekleding

Wandtegels, hout, gipsplaten, kunststofpanelen, … De mogelijkheden voor wandbekleding zijn uitgebreid. Een overzicht van de materialen voor je wanden.

Lees meer

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

Trendkleur 2025: geel verovert het interieur

De kleur geel verovert in 2025 onze interieurs. Door de kleur juist te combineren tover je je woonkamer om tot een warme cocon.

Lees meer

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, schilderij of hanglamp ophangen? Hoe doe je dat dan correct? We maken je wegwijs in de wereld van pluggen, kleefhaken, …

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag