Waterboiler: Daalderop vs. Ariston (koper vs. glas)

3

Waterboiler: Daalderop vs. Ariston (koper vs. glas)

Jandeswahiliaan
Jandeswahiliaan
#Sanitair · 11 jaren geleden

Onze huidige elektrische waterboiler heeft het begeven. Het betreft een Daalderop boiler (koperen ketel).

Ik heb reeds navraag gedaan bij een speciaalzaak (verdeler van zowel Ariston als Daalderop) en zij raden me aan opnieuw een Daalderop te installeren. De reden hiervoor zou zijn dat de levensduur van een waterboiler met een koperen ketel (Daalderop) significant hoger zou zijn dan de levensduur van een geemailleerde ketel (Ariston). Dit is ook duidelijk af te leiden uit de prijs, d.i. een boiler van Daalderop kost pakweg het dubbele van een boiler van Ariston.

Op zich zou ik het wel durven riskeren om een Ariston te hangen en als deze uiteindelijk vroeger kapot gaat dan komt de totaalprijs (2 Ariston boilers vs. 1 Daalderop boiler) nog op ongeveer hetzelfde uit. Het enige probleem dat ik hierbij heb is dat m'n boiler zich op zolder bevindt en dat er m.a.w. geen regelmatige controle is op lekken van de boiler, doordat we niet bepaald wekelijks op zolder komen. Indien de ketel dan zou komen te scheuren en begint te lekken, komt dit pas tot uiting als de plafond van onze badkamer (recht onder boiler gelegen) verschijnselen van vocht begint te vertonen, wat ook niet meteen de bedoeling is.

Hebben jullie goede/slechte ervaringen gehad met één van beide type boilers?

Jullie mening/advies/suggesties worden ten zeerste geapprecieerd!

Alvast bedankt,

Jan

Alle reacties

0
DVB
DVB
16 68 Verbouwer
11 jaren geleden

Wij hebben ook een boiler op zolder en tot op heden nog geen problemen mee gehad. De kans lijkt me zeer klein dat je boiler zomaar kan gaan lekken eens hij goed geïnstalleerd is. Wat je zou kunnen doen is de boiler op een opvangbak zetten die je verbind met een afvoer. Je hebt dan geen kans meer op een beschadigde plafond maar dan kan je waterfactuur wel erg oplopen zonder dat je het weet. Volgens deze link is Daalderop de Rolls Royce van de boilers. Heb je het verbruik al eens vergeleken? Kan ook een belangrijke factor zijn.

0
Kris M
Kris M
594 3489 Andere particulier
11 jaren geleden

Voor zover regelmatig de magnesium beschermingsanode vervangen wordt gaat een geemailleerde evenlang mee als een koperen.  Heb weliswaar zelf ook koperen gebruikt omdat je in de praktijk die anode toch "vergeet" te vervangen. 

Verbruik van beide boilers is hetzelfde (tenzij de warmteverliezen significant verschillend zijn doch dit kan je deels oplossen door de ketel bijkomend te isoleren)  Warm water op gas is 3 tot 5 keer goedkoper (tov daluren resp piekurentarief) waarbij een doorstromer dan weer beter scoort dan een gestookt warmwateropslagvat. 

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: meer warm water via je warmtepomp

In de kijker: meer warm water via je warmtepomp

Het Multi+ warmtepompsysteem van Daikin introduceert grotere tanks. Het systeem verwarmt, koelt en zorgt nu ook voor grote gezinnen voor warm water.

Lees meer

Direct warm water in je keuken dankzij een keukenboiler: ontdek de voor- en nadelen

Direct warm water in je keuken dankzij een keukenboiler: ontdek de voor- en nadelen

Wil je meteen warm water in de keuken? Ontdek hoe een keukenboiler werkt, wat het kost en of het bij jouw huishouden past!

Lees meer

Welke zonnecollectoren zijn geschikt voor jouw zonneboilersysteem?

Welke zonnecollectoren zijn geschikt voor jouw zonneboilersysteem?

Besparen op je energiekosten voor sanitair warm water met zonnecollectoren? Ontdek hoe ze werken en welke soort het beste bij je woning past.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag