domotica
domotica
Alle reacties
Je vraag is niet echt duidelijk ...
Ik heb zelf domotica geinstalleerd in mijn woning ...
Enkel voor verlichting:
- Ik heb 24 lichtpunten (2*12) met 2 nikobussen (sturing van de domotica) van niko (2*+-400€)
- ik heb 10 bijhorende schakelaars (met elk 8 knoppen) (10*+-80€)
- ik heb 4 lichtpunten aangesloten met afzonderlijke dimmers (4*+-100€)
800+800+400=2000€ aan materiaal ...
Plaatsing kost natuurlijk wel meer...
Hoop dat je hier iets mee kan
Beste,
De prijs is sterk afhankelijk van wat je wil en met welk merk/systeem je gaat werken.
Indien het enkel om verlichting gaat, dan kan je dit voor een beperkt budget en ook in stappen werken.
Indien je toestellen wil sturen (stopcontacten overwaken), alarm aansluiten, muziekdistributie en/of multimedia, rolluiken, verwarming... dan loopt de prijs snel op!
Ivm het systeem en de merken, hier is ook een groot verschil. Je hebt goedkope formules zoals Domestia en dure formules zoals Gira.
De prijs gaat van 5000 euro tot 50.000 euro!
Groeten,
Stef
De prijs van een domotica-installatie wordt bepaald door de funkties die je wenst en in mindere mate door een merk.
Indien je het houdt bij basisfunkties dan kan je voor een gezinswoning rekenen met een budget 3000-5000€ , telkens bovenop de prijs van een klassieke installatie.
basisfunkties zijn:
- lichtsturing waarbij je één of meerdere lichtpunten bediendt (on/off, voor een voorafbepaalde tijd, zodra het donker wordt, dimt,...)
- alles uit, één druk op knop en alles uit(behalve bvb je router, diepvries of ...)
- alarmfunktie waarbij je op alle niveaus, ook voor-en achterdeur, licht activeert ter afschrikking, bij brand,...
- sferen waar met één druk op de knop een bepaalde sfeer wordt gecreëerd door enkel die lichtpunten te activeren die voor die sfeer in aanmerking komen , door automatisch te dimmen
tot zover is er enkel sprake van lichtsturing en kan je met enkele intelligente logische modules volstaan (3000€)
wil je daarentegen alarm, zonnescreens, zoneverwarming, screening energieverbruik gaan integreren dan moet je naar een volwaardig systeem gaan en een budget van (5000€)
wil je ook muziek in alle ruimtes, touchscreens voor de bediening,...reken op een budget vanaf 6000€
zo zie je dat een pasklaar antwoord op "welk budget voor domotica" niet bestaat. Laat je evenwel niet verleiden tot een "voorbereide" installatie waar bij de bekabeling dan wel aanwezig is voor later maar waar teleruptoren worden geïnstalleerd. Deze laatste kosten ook geld en zijn later overbodig en het belangrijkste, van uitstel komt meestal afstel bij dergelijke installaties. Je start beter met een eenvoudige installatie en uitbreiding kan je nagenoeg met alle correct geïnstalleerde installaties.
Het belangrijkste advies is echter om je installateur zo snel mogelijk in je project te betrekken. Zo zie je geen mogelijkheden over het hoofd en kan je rekenen op een correcte offerte vooraleer een beslissing te nemen.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’
De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Lees ook

Ga je in de kerstperiode op vakantie? Laat je woning veilig achter met deze 5 tips
De kerstvakantie staat voor de deur. Vertrek je binnenkort naar het buitenland of ga je op skivakantie? Met deze tips laat je je woning veilig achter.
Lees meer
In de kijker: een veilige woning met deze binnencamera met gezichtsherkenning
De nieuwe Advance binnencamera van Netatmo helpt je om je huis slim te beveiligen. Dankzij gezichtsherkenning filmt de camera alleen als je weg bent.
Lees meerWeet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen